Ovo čudovište imalo je zube poput oštrih noževa, a bilo je veliko kao kit ubica!

Naučnici otkrili novu vrstu mozasaura - Khinjaria acuta vladala je okeanima pre oko 66 miliona godina

Khinjaria acuta Ovako naučnici misle da je izledao Khinjaria acuta... Ilustracija: University of Bath/Andrey Atuchin

Paleontolozi su otkrili čudovišnu novu vrstu morskih guštera sa zubima poput noževa koja je živela pred kraj doba dinosaurusa. Ovo otkriće, objavljeno u Cretaceous Research, pokazuje dramatično drugačiji okeanski ekosistem od onog koji vidimo danas – postojao je veliki broj džinovskih predatora koji se hranio velikim plenom. To je različito od modernog ekosistema u kome postoji samo nekoliko džinovskih predatora, poput velikih belih ajkula, kitova ubica i morskih leoparda, koji dominiraju, navedeno je u saopštenju Univerziteta u Batu, u Britaniji.

Khinjaria acuta bila je velika kao orka, kit ubica, bila je duga između sedam i osam metara, i član je porodice Mosasauridae ili mozasaura. Mozasauri nisu bili dinosaurusi, već džinovski morski gušteri, rođaci današnjih komodo zmajeva i anakondi, koji su vladali okeanima pre oko 66 miliona godina, tokom ere tiranosaurusa, navode istraživači.

Khinjaria je imala jaku vilicu i duge zube poput noževa kojima je hvatala plen i izgledala kao stvorenje iz noćnih mora, navode naučnici. Bila je deo raznolike faune predatora u Atlantskom okeanu, kraj obala Maroka, malo pre nego što su dinosaurusi izumrli.

- Naziv Khinjaria acuta predstavlja spoj arapske reči khinjar (handžar) što znači bodež i latinske reči acuta, što znači oštar. Ime bukvalno znači - oštar bodež – rekao je dr Longrič.

- Ono što je izvanredno ovde je raznolikost vrhunskih predatora. Imamo više vrsta koje su bile veće od velike bele ajkule, i to su vrhunski predatori, ali su svi imali različite zube. To pokazuje da su svi lovili na različiti način. Neki mozasauri su imali zube kojima su probijali plen, drugi sekli, treći kidali ili drobili. Sada imamo Khinjaria, sa kratkim licem punim velikih zuba u obliku noževa. Ovo je jedna od najraznolikijih fanua viđenih bilo gde u bilo kom trenutku u prošlosti. Postojala je malo pre nego što su morski gušteri i dinosaurusi izumrli – rekao je dr Nik Longrič, istraživač sa Odeljenja za nauke o životu Univerziteta Bat.

U vreme izumiranja dinosaurusa, izumrli su i mozasauri, pleziosaurusi i džinovske morske kornjače, kao i mnoge vrste riba.

- Produžen zadnji delo lobanje, gde se nalazila muskulatura vilice, sugeriše da je Khinjaria imala užasno snažan ugriz – rekao je Nur-Edin Džalil iz pariskog Muzeja prirodne istorije.

Studija je zasnovana na lobanji i delovima skeleta koji su otkriveni u rudniku fosfata jugoistočno od Kazablanke. Učestvovali su istraživači Univerziteta u Batu, Muzeja prirodne istorije u Marakešu, Muzeja prirodne istorije u Parizu, Južnog metodističkog univerziteta u Teksasu i Univerziteta Baskije u Bilbau.

(Telegraf Nauka / University of Bath)