Bizarno stvorenje imalo 30 pari nogu i kraj njih bodlje za hvatanje plena

Paleontolozi Kraljevskog muzeja Ontarija konačno uspeli da reše enigmu vrste Odaraia alata

Odaraia alata Foto: DANIELLE DUFAULT / ROYAL ONTARIO MUSEUM

Mandibule sa zubima, oklop nalik takosu, više od 30 pari nogu i s njima isprepletene male i velike bodlje, rep nalik lepezama... Sve ove karakteristike čine da vrsta Odaraia alata izgleda više kao biće sa neke druge planete, nego sa Zemlje. Međutim, ova vrsta zglavkara je postojala, ali u vreme kambrijuma.

Tim paleontologa sa Kraljevskog muzeja Ontarija (ROM), u Kanadi, analizirala je fosile ove vrste, koji su dugo bili enigma za naučnike, i uspela je da otkrije da su pripadali mandibulatima, prenosi Phys.org.

- Oklop glave vrste Odoraia praktično prekriva polovinu tela, uključujući i noge, skkoro kao da je u tubi. Prethodni istraživači su smatrali da im je taj oblik omogućavao da hvataju plen, ali do sada nam nije bilo jasno kakav je mehanizam bio iza toga – rekao je Alehandro Izkvijerdo-Lopez, glavni autor studije objavljene u žurnalu Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences i u vreme analiza doktorand Univerziteta u Torontu i član ROM.

On dodaje da je vrsta bila dobro opisana još osamdesetih.

- Međutim, zbog ograničenog broja fosila u tom trenutku i bizarnog oblika, dva važna pitanja ostala su bez odgovora: da li je reč o mandibulatu i čime se hranio? - rekao je autor.

Dugački oko 20 centimetara pripadnici vrste Odaraia bila je deo zajednice velikih životinja koje su bile sposobne da migriraju sa morskog dna do gornjih slojeva vodenog stuba. Ovo je dovelo do tranzicije ka kompleksnim ekosistemima. Odaraia je plivala gore dole i hvatala plen svojim bodljama.

Kambrijumski fosili pokazuju veliko razdvajanje među životinjskim grupama pre više od 500 miliona godina. Ovaj period video je evoluciju i pojavu mnogih neverovatnih inovacija – očiju, nogu, oklopa… Takođe, tada je došlo i do razdvajanja životinjskih grupa i pojave mandibulata, jedne od glavnih grupa zglavkara.

- Fosili iz Burdžes šejla, u kanadskom delu Stenovitih planina, predstavljaju pravo blago za paleontologe. Zahvaljujući radu za ROM proučavamo neverovatne fosile životinja poput Tokummia i Waptia i učimo više o mandibulatima. Mnoge vrste, poput Odaraia, i dalje su enigma – rekao je Žan-Bernard Karo, kustos u ROM i koautor studije.

(Telegraf Nauka / Phys.org)