Pećinski lav bio je najopasniji predator Evrope, ali za jednu vrstu bio je plen: Šokantno otkriće u Nemačkoj

Tragovi na kostima pronađenim u Pećini jednoroga u planini Harc i u Zigsdorfu ukazuju da su neandertalci lovili džinovske mačke i koristili njihovu kožu

Neandertalac Moderna predstava neandertalskog lovca u Galsko-rimskom muzeju u Belgiji... Foto: Arterra Picture Library / Alamy / Alamy / Profimedia

Neandertalci su lovili pećinske lavove i koristili su kožu ovih opasnih mesoždera, pokazala je nova studija objavljena u žurnalu Scientific Reports, objavio je Phys.org.

Iskopavanja u Pećini jednoroga u planini Harc u Nemačkoj otkrila su 2019. veliki broj ostataka životinja iz ledenog doba, među kojima su i kosti izumrlih pećinskih lavova. Kosti su otkrivene u dvorani pećine oko 30 metara udaljenoj od sada propalog ulaza, u sloju koji je datiran na pre oko 200.000 godina.

U novoj studiji se naglašava kako je istraživački tim primetio tragove sečenja na ostacima kosti šape pećinskog lava. To ih je, posle proučavanja, navelo na zaključak da su uklanjali kožu lavova zajedno sa kandžama, što pokazuje da su tu kožu zatim koristili.

Koplje zabijeno u abdomen

Ipak, kosti otkrivene u Pećini jednoroga nisu pružile direktan dokaz o lovu pećinskih lavova. Da bi kontekstualizovao otkrića, glavni autor Gabrijel Ruso sa Univerziteta u Tibingenu analizirao je ostatke pećinskih lavova koje je tinejdžer otkrio u Zigsdorfu, u Bavariji. Nakon detaljnijih pregleda on je otkrio neke neobične tragove oštećenja na rebrima. Radeći sa arheološkinjom dr Anemike Milks sa Univerziteta u Redingu utvrdio je da je šteta nastala od udarca oružja.

- Lizija na rebru jasno se razlikuje od tragova ugriza predatora i pokazuje udar koji je u skladu sa onim koje pravi lovačko oružje – rekao je Ruso.

- Lav je verovatno ubijen kopljem zabijenim u njegov abdomen dok je ležao na zemlji – rekla je dr Milks.

Skelet star oko 50.000 godina pomogao je istraživačima da prvi put dokažu da su neandertalci lovili pećinske lavove. Tragovi sečenja pokazuju da ne samo da su ubijali ove predatore, već i da su jeli njihovo meso.

Pećinski lav ili Panthera spelea oko 200.000 godina bio najopasnija životinja u Evroaziji, dok nije izumro krajem ledenog doba. Pećinski lavovi živeli su u različitom okruženju, od planina do stepa, a kao najopasniji predatori lovili su ogromne biljojede poput mamuta, bizona i konja, kao i pećinske medvede. Ime pećinski lavovi dobili su zbog toga što su kosti najčešće otkrivane u pećinama.

Pećinski lav Rekonstrukcija pećinskog lava u Muzeju mamuta u Jakutsku... Foto: Mladen ANTONOV / AFP / Profimedia

Bio je jedna od najvećih poznatih vrsta lava. Kod kostura odraslog mužjaka pronađenog 1985. kraj Zigsdorfa izmereno je da je u ramenima bio visok oko 1,2 metra i, ne računajući rep, bio dug 2,1 metar, ali su kasnije nađeni i ostaci nešto većih jedinki. Veruje se da je bio težak oko 340 kilograma i da je bio oko 12 odsto veći od modernih lavova.

Novi rezultati pokazuju da su pećinski lavovi imali poseban značaj za neandertalce.

- Želja ljudi da steknu poštovanje i moć trofejom lava ukorenjena je u ponašanju neandertalaca i do danas je lav moćan simbol vladara – rekao je Tomas Terberger, portparol projekta.

Nova studija daje širu sliku o sličnostima u ponašanju između neandertalaca i ranih homosapijensa. Primera radi, nedavno otkriće kosti džinovskog jelena sa urezanim simbolima pokazala je sposobnost neandertalaca da stvaraju simbole i pomoću njih komuniciraju. Uloga lova pećinskih lavova daje dokaz o kompleksnom ponašanju neandertalaca i mogla bi čak da bude osnova za kasniji kulturološki razvoj homosapijensa.

Novo shvatanje o ljudskim rođacima

Kako je Telegraf Nauka već pisao, novi nalazi o neandertalcima značajno menjaju shvatanja o ovim najbližim ljudskim rođacima. Tako su nedavno otkrivene pećinske žvrljotine koje su napravili neandertalci pre oko 57.000 godina, a pronađeni su i oružje i oruđe napravljeni od kostiju.

Neandertalci (Homo neanderthalensis) su naseljavali Evropu i deo Azije od pre oko 400.000 do pre 40.000 godina, kada su izumrli. Ipak, deo njih se izmešao sa modernim ljudima i dosta ljudi danas ima neanderske gene u sebi. Najnoviji nalazi pokazju da su ljudi sa tri neandertalske varijante u genu SCN9A, koji je uključen u senzorne neurone, osetljiviji na bol od uboda u kožu.

Smatra se da su neandertalci prvi živeli u porodičnim zajednicama, da su sahranjivali mrtve uz određene rituale i verovali u zagrobni život. Bili su snažniji od ljudi, imali su veći mozak, ali se smatra da nisu bili inteligentniji.