Pogledajte u nebo po zalasku sunca: Zasijaće kometa koju su poslednji put videli "Kremenko" i "Kamenko"

A. G.

Komet C/2023 A3 (ATLAS-Tsuchinshan) Foto: Tanjug/AP

Ove nedelje, svi ljubitelji astronomije imaju priliku da prisustvuju retkom nebeskom fenomenu – prolasku komete C/2023 A3 (Tsuchinshan–ATLAS), koja je poslednji put viđena sa Zemlje pre oko 80.000 godina, u doba praistorije i kada su neanderalci još postojali.

Kometa je već prošla svoju najbližu tačku prema Suncu, poznatu kao perihel, 27. septembra, a njen najbliži prilaz Zemlji očekuje se danas, 12. oktobra 2024. godine, kada će se nalaziti na udaljenosti od 71 milion kilometara, odnosno 0,47 astronomskih jedinica od naše planete.

Kometa C/2023 A3 (Cučinšan-Atlas) Kometa C/2023 A3 (Cučinšan-Atlas) biće najsjajnija oko 9. oktobra... Foto: Lorenzo Di Cola/NurPhoto/Shutter / Shutterstock Editorial / Profimedia

Najbolje vreme za posmatranje ove komete iz Srbije i okolnih područja biće upravo oko 12. oktobra, kada će se pojaviti iznad zapadnog horizonta, neposredno nakon zalaska sunca. Iako se očekuje da bi mogla biti vidljiva golim okom, preporučuje se korišćenje dvogleda ili manjih teleskopa kako bi se lakše uočila.

Ovaj nebeski fenomen privući će i pažnju astrofotografa, jer će tehnikom snimanja biti moguće uhvatiti jezgro komete, kao i njen rep, a od 12. oktobra pa nekoliko narednih dana biće moguće snimanje čak i pametnim telefonima.

Ipak, nakon 12. oktobra, kometa će se sve više pomerati prema noćnom nebu, a njen sjaj će slabiti, što će otežati posmatranje bez dodatne opreme.

Kometa C/2023 A3 je već snimljena sa Astronomske stanice Vidojevica 7. juna 2024. godine, zahvaljujući astronomskoj ekipi koju su činili Igor Smolić i Marko Grozdanović, koristeći teleskop „Milutin Milanković.“

Pozivamo sve zaljubljenike u astronomiju da iskoriste ovu jedinstvenu priliku i uživaju u posmatranju komete koja je poslednji put proletela pored Zemlje u kamenom dobu. Ako vremenski uslovi budu nepovoljni, sa oblačnim ili kišovitim vremenom, mnoge astronomske opservatorije širom sveta će organizovati uživo prenose ovog fenomena putem interneta.

(Telegraf.rs)