Da li su ovo najhrabriji dobrovoljci na svetu? Udišu otrov da bi naučnici proverili da li će im oštetiti mozak

Neverovatan eksperiment započet je u laboratoriji Univerziteta u Mančesteru

Zagađenje Ilustracija: Ivan Ryabokon / Panthermedia / Profimedia

U laboratoriji u Mančesteru dobrovoljci koriste maske kako bi udisali zagađeni vazduh. Izloženi su najrazličitijim zagađivačima, od izduvnih gasova do hemikalija za čišćenje kuće, a sve kako bi se bolje razumeo uticaj zagađenja na mozak, piše BBC. Naučnici analiziraju uzorke krvi i prte rezultate kognitivnih testova rađenih pre i posle laboratorijskih ispitivanja kako bi otkrili da li ovi otrovi u vazduhu mogu da im oštete mozak.

Pluća, srce, mozak...

Iako je dobro poznato da zagađenje u vazduhu pogađa pluća i kardiovaskularni sistem, mnogo je manje proučavano kakav uticaj to ima na mozak, navodi BBC.

Jedan od naučnika koji predvodi studiju je dr Ijan Madvej, toksikolog sa Imperijalnog koledža Londona.

Četiri vrste zagađivača:

- izduvni gasovi dizel motora,

- dim od vatre,

- isparavanja od kuvanja (prženje svinjskog mesa),

- kućne hemikalije.

- Tokom poslednjih 10 godina počeli smo da primećujemo statističke veze između zagađenja vazduha i čitavog spektra problema sa mozgom, od toga kako deca uče, načina na koji se njihova kognicija promenila, do mentalnog zdravlja i povećanog rizika od demencije. Ono što pokušavamo u ovoj studiji je da eksperimentima shvatimo ove veze, da otkrijemo koji su biološki mehanizmi koji povezuju zagađenje vazduha i loše efekte na ljudski mozak – rekao je on za BBC.

Eksperimenti se izvode na Univerzitetu u Mančesteru, gde istraživači koriste različito zagađenje – izduvne gasove dizel motora, dim od vatre, isparavanja prilikom kuvanja i hemikalije, a onda ih smeštaju u vazdušnu komoru veličine sobe i daju dobrovoljcima da to udišu.

Dobrovoljci dolaze u laboratoriju više puta tokom nekoliko meseci i onda ih po sat vremena izlažu određenom tipu zagađenja ili čistom vazduhu.

13 učesnika

Testovi pamćenja su najbolji način da se prate kognitivne funkcije, dok biološki uzorci mogu da otkriju šta se dešava u telu.

- Želimo da razumemo na koji način zagađenje pogađa mozak – rekao je prof. Gordon Mekfigans sa Centra za atmosferske studije Univerziteta u Mančesteru.

U studiji učestvuje 13 ljudi. Iako to deluje malo, ovo je najveća studija ovog tipa.

(Telegraf Nauka/BBC)