Ostaci raskomadane trudnice u Ekvadoru stari 1.200 godina možda predstavljaju žrtvu radi obuzdavanja El Ninja
Neobičan ukop žene i fetusa u preistorijskom Ekvadoru možda ukazuje na strah zajednice od njene moći.
Arheolozi su u Ekvadoru pronašli bogat grob trudne žene koja je umrla pre oko 1.200 godina. Mađutim, ženine kosti su otkrile da je bila raskomadana i da su glava druge osobe i žrtveni dar stavljeni u grobnicu, zbog čega arheolozi misle da je žena bila žrtvovana.
„Činjenica da je u pitanju trudna žena možda kazuje da su žene bile na moćnim pozicijama i da je njihovu moć trebalo kontrolisati“, kažu bioarheolozi sa Univerziteta Severne Karoline u Šarlotu.
Misteriozna grobnica je iz perioda Mantenjo (650-1532) u istoriji Ekvadora, obeleženog složenim plemenskim uređenjima priobalnog stanovništva koje se bavilo poljoprivredom i pomorstvom i bilo poznato obližnim Inkama.
Među šest grobnica otkrivenih na lokaciji Buen Suseso, upadljivo drugačija bila je ona sa trudnom ženom. Ta mlada žena, otprilike 17-20 godina, bila je u 7-9 mesecu trudnoće kad je umrla. Metodom radioaktivnog ugljenika je utvrđeno da je umrla između 771. i 953.
Frakture na njenoj lobanji sugerišu da je umrla od udarca u prednji deo glave. Tada su takođe nasilno odstranjene ženine šake i leva noga.
Prinošenje ljudske žrtve je bilo retko za stanovnike priobalnog Ekvadora, ali predmeti u grobu čine ovaj ukop još specijalnijim.
Niz artefakata zakopanih sa ženom uključivao je ljušture školjki na očnim dupljama, ukrase u obliku polumeseca napravljene od spondilus školjki i tri sečiva od opsidijana oko tela, kao i klešta krabe na abdomenu. Nekoliko artefakata od ljušture mekušaca su 2.000 godina stariji od groba i bili bi veoma vredni predmeti za trgovinu.
Osim toga, lobanja osobe stare 25-35 godina ostavljena je u grobu pored ramena trudne žene, a žrtveni dar je postavljen na njene grudi. Metodom radioaktivnog ugljenika je otkriveno da je spaljeni žrtveni materijal postavljen u grobnicu između 991. i 1025, možda nekoliko vekova nakon ženine smrti.
Žrtva je naročito interesantna, kažu naučnici, zbog kontradikcije između dehumanizacije i lišavanja moći u načinu na koji je ubijena i činjenice da je grob pun veoma vrednih predmeta.
Položaj artefakata oko tela i na abdomenu ukazuje na zaštitu i poseban tretman za ženu i njen fetus. Spondilus je povezan sa plodnošću i vodom i cenile su ga mnoge južnoameričke kulture.
Istraživači su predstavili dva moguća objašnjenja za ženinu smrt i grobnicu. Pošto je žena umrla tokom perioda snažnog El Ninja, koji bi izazvao probleme sa prinosima, možda je žrtvovana zbog svoje bukvalne plodnosti, u cilju osiguravanja poljoprivrednog uspeha. Mnogi artefakti sa kojima je zakopana povezani su sa vodenom sredinom, što dodatno ukazuje na vezu sa važnim prirodnim resursima.
Međutim, pogrebni obrasci u Mantenjo društvu takođe sugerišu da su žene imale neobično veliku količinu političke i društvene moći. Ako je neki rival ove žene želeo da preuzme moć, morao bi da ukloni nju i njeno nerođeno potomstvo, ali i da joj iskaže poštovanje s obzirom na njen status, kažu istraživači.
Drugi naučnici misle da specijalan pogrebni tretman zaslužuje pažnju, ali su suzdržani kad je reč o žrtvovanju. Budući nalazi će možda dati bolji uvid u potencijalno specifičnu praksu prinošenja žrtvi u Mantenjo kulturi.
Istraživači primećuju da, bez obzira na pogrebni scenario, ovo otkriće podstiče na ispitivanje novih ideja u ekvadorskoj arheologiji, naročito kako su faktori prirodnog i društvenog okruženja uticali na žrtvovanje i tretman trudne žene i njenog fetusa.
(Telegraf Nauka/Live Science)
Video: Svečana dodela priznanja projektima građanskih naučnih istraživanja
Nauka Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.