Da li je Mocart ovako izgledao? Rekonstrukcija lica urađena po lobanji iz Mocarteuma
Volfgang Amadeus Mocart (1756-1791) jedan je od najvećih kompozitora u istoriji. I njegov život, i njegovu smrt pratile su različite kontroverze, pa ne čudi što one nisu zaobišle i navodnu Mocartovu lobanju koja se čuva u Mocarteumu u Salcburgu.
Međunarodni tim istraživača uradio je forenzičku aproksimaciju lica na osnovu te lobanje, tj. predstavili su nam mogući izgled slavnog kompozitora. Naravno, pod uslovom da je lobanja iz Mocarteuma autentična.
- Prema jednoj verziji priče o lobanji, koja se najčešće prihvata, dvojica pogrebnika bila su prisutna na Mocartovoj sahrani, a jedan od njih, Jozef Rotmajer, obeležio je mesto groba. Godinama kasnije, kada je prostor raščišćen za nove grobove, pogrebnik je uzeo lobanju i sačuvao je. Kasnije je tu lobanju predao svom nasledniku Jozef Radšorpfu, a ovaj ju je predao muzičaru Jakobu Hirtlu (1799-1868). Kada je Hirtl preminuo, lobanju je dobio njegov brat, anatomista Jozef Hirtl (1810-1894). Od 1895. do 1900. nije se znalo šta se desilo sa njom, a 1901. Jozef Šofel (1832-1910), kustos Hirtlove zadužbine, proglasio je da je lobanja koja je misteriozno nestala pronađena u jednoj od zgrada. Lobanja je zatim 1902. donirana Mocarteumu u Salcburgu – navodi se u radu koji potpisuju Cicero Moraes, Jiri Šindelar, Majkl E. Habič, Luka Sineo, Tijago Beaini, Elena Varoto i Frančesko Marija Galasi.
Kako dodaju autori, postoji više kontroverzi oko autentičnosti Mocartove lobanje, a jedan od njih je razlika u broju zuba. Primera radi, lobanja iz Mocarteuma ima 11 zuba, a opis pisca i pesnika Ludviga Avgusta Frankla (1810-1894) govore o 7 zuba dok je bila u posedu Hirtla. Lobanja je analizirana više puta i neki naučnici su zaključivali da je autentična, a drugi da nije.
- Naša studija je nezavisna i nema nikakve veze sa institucijom koja čuva ostatke Volfganga Amadeusa Mocarta, niti sa univerzitetima i institucijama koje su je ranije proučavala. Motivacija za naš članak je stvaranje didaktičkog materijala koji objašnjava tehniku aproksimacije lica, testiranjem mogućnosti rekonstrukcije lica korišćenjem podataka koji su originalno bili dostupni u novinskim člancima, onlajn medijima, knjigama i akademskim žurnalima – naveli su istraživači.
Oni su dobili 6 slika – 3 su objektivne verzije, crno-bele jer ne postoje informacije o boji kože, i sa zatvorenim očima, jer oblik i boja očiju nisu poznati, kao i bez kose, brkova i brade, a 3 su verzije sa subjektivnim i umetničkim elementima. Subjektivnije verzije dobijene su, dodaju, pomoću ručne obrade, ali i primenom veštačke inteligencije (AI).
(Telegraf Nauka)