Da li su drevne Maje koristile poseban jezik na čuvenom Oltaru Q? Naučnici se ne slažu
Maje su koristile poseban, znakovni jezik na čuvenom Oltaru Q starom oko 1.300 godina. Ovi znaci možda predstavljaju važne datume u dugom kalendaru ovog drevnog naroda.
To tvrdi Rič Sandoval, lingvistički antropolog sa Gradskog državnog univerziteta u Denveru, u najnovijoj studiji, a prenosi LiveScience.
- Ovo je najstariji tekst za koji znam da je neko uspeo da pokaže da postoji stvarno, dobro definisano pismo koje koristi znake rukama i koje je ravnopravno sa drugim vrstama pisma. Drugi istraživači i ja smo prilično uvereni da konvencije ovih znakova rukama potiču iz znakovnog jezika - rekao je za LiveScience Sandoval.
Međutim, ne slažu se svi sa Sandovalovom interpretacijom, a jedan stručnjak je ovo tumačenje nazvao neuverljivim.
Studija je objavljena u žurnalu Transactions of the Philological Society, a u njoj je Sandoval analizirao Oltar Q, pravougaoni kameni oltar Maja iz kasnog 8. veka iz Kopana, arheološkog nalazišta u Hondurasu. Četiri zamršeno izvajane strane Oltara Q prikazuju ukupno 16 vladara Kopana, svakog sa specifičnim položajem ruku, kao i hijeroglife.
Istraživači proučavaju Oltar Q od sredine 19. veka, a sada Sandoval, koji ga naziva „jednim od najpoznatijih artefakata drevne Mezoamerike“, piše da možemo naučiti više o ovom kamenom reljefu iz klasičnog perioda (250. do 900. godine nove ere) posmatrajući ruke vladara. U stvari, primetio je, vladari imaju specifične položaje ruku u velikom delu umetnosti Maja.
- Gotovo svuda gde vidite hijeroglife Maja, vidite figuru, često u sredini, barem jednu figuru, ponekad i više njih, koje drže veoma jedinstvene oblike ruku. Dakle, ja sam dešifrovao ove oblike ruku kao znakove rukama sa veoma specifičnim značenjima - rekao je Sandoval za Live Science.
Prema studiji, znaci rukama na istočnoj, zapadnoj, južnoj i severnoj strani, odnosno panelima, Oltara Q predstavljaju datume 9.0.2.0.0 (27. novembar 437.), 9.19.10.0.0 (30. april 820.), 9.16.13.12.0 (21. oktobar 764.) i 9.17.5.0.15 (7. januar 776.).
Već je bilo poznato da hijeroglifi na Oltaru Q, u svom opisu 64-dnevnog rituala, impliciraju upotrebu kalendara dugog računanja. Sandoval je, međutim, istakao jednu neobičnost. Nigde na hijeroglifima oltara nisu bili direktno izraženi datumi iz kalendara dugog računanja, što je bilo krajnje neobično za kraljevski tekst Maja.
Što se tiče samih znakova rukama, antropolog se usredsredio na slobodne ruke svakog od 16 vladara (većina njih drži nešto u drugoj ruci). Poredeći 16 znakova rukama sa hijeroglifima, primetio je dve ključne karakteristike: da dva različita znaka rukama liče na poznate varijante hijeroglifa za broj nula, i da su njihovi obrasci rasporeda u odnosu na druge znakove rukama slični obrascima nula u datumima na kraju perioda u kalendaru dugog računanja.
Sandoval je stoga pretpostavio da ta dva znaka rukama predstavljaju nule i da 16 znakova rukama čini četiri datuma dugog računanja koji padaju u deveti b'ak'tun.
Međutim, ne slažu se svi sa njegovim zaključcima.
- Deluje veoma neuverljivo. Vizuelni i tekstualni podaci deluju izmanipulisano kako bi se uklopili u autorovu hipotezu - rekao je za Live Science Aleksandr Tokovinjin, antropološki arheolog specijalizovan za epigrafiku Maja sa Univerziteta u Alabami, koji nije bio uključen u studiju.
(Telegraf Nauka/LiveScience)