Šetnja po Mesecu neće biti problem: Predstavljeno odelo za lunarnu ekspediciju

Kineski skafander Foto: Imaginechina / ddp USA / Profimedia

Kina je još jednom pokazala javnosti da su u novoj svemirskoj trci njene lunarne ambicije vrlo velike i apsolutno jasne – predstavila je skafander koji će ljudska posada koristiti tokom posete Mesecu krajem ove decenije.

Svemirsko odelo prikazano je na ceremoniji u kineskom gradu Čungkingu, gde je osoba u njemu demonstrirala kretanje i skakanje po bini, kao i pentranje uz merdevine.

Dizajn odela za kretanje po Mesecu, piše Space.com, insirisan je tradicionalnim kineskim oklopom, a ima i trake koje su uvek bile važan deo kineskih skafandera.

Poziv za davanje imena

Novo lunarno odelo predstavlja nadogradnju na prvo kinesko svemirsko odelo feitijan, razvijeno 2008.

- Feitijan je bio razvijen za nisku orbitu Zemlje, gde astronauti plutaju u mikrogravitaciji. Zbog toga smo odabrali da ima trake kako bi postojao osećaj slobodnih pokreta. Lunarno odelo je dizajnirano za istraživanje Meseca, hodanje i rad na njegovoj površini, pa smo morali da integrišemo čvrstinu u dizajni – rekao je za CCTV Žang Vanksin, direktor Kancelarije za svemirska odela i zamenik glavnog dizajnera u Kineskom astronautskom istraživačkom i trening centru.

Kineski skafander Foto: Liu Fang / Xinhua News / Profimedia

Prilikom predstavljanja odela pokrenuta je i kampanja davanja imena odelu koja će trajati do 31. oktobra.

Dominacija Kine u svemiru

U 20. veku Mesec su istraživali samo SSSR i SAD – Luna 9 je 1966. bila prva letelica koja je uspešno sletela na Zemljin satelit, a 1969. astronauti misije Apolo 11 postali su prvi ljudi koji su prošetali lunarnom površinom. Međutim, misije obe zemlje prestale su 1976. i 1972.

U 21. veku prva je na Mesec otišla Kina – 2007. satelit je poslat u orbitu, 2010. sonda se spustila na površinu, pa su sledili roveri... Vrhunac svega bilo je ovogodišnje sletanje na dalju stranu Meseca, uzimanje uzoraka i onda povratak na Zemlju, što je prvi put u istoriji da je neko u tome uspeo.

Iako se svemirska trka ponovo zahuktala, a na lunarnu površinu su prošle i ove godine letelice spustili i Indija, Japan i SAD, Kina trenutno dominira, a njene ambicije nisu male. Kako je Telegraf Nauka već pisao, Peking planira da do lunarnog južnog pola pošalje misije 2026. i 2028. kako bi isprobali 3D štampu cigli od lunarnog zemljišta, a pre 2030. planiraju da pošalju i ljude na Mesec, a onda bi sledila i izgradnja baze.

(Telegraf Nauka / Space.com)