Kafa, kakao i lubenice nestaju! Omiljene biljke u riziku zbog izumiranja insekata oprašivača

Zabrinjavajući podaci naučnika sa Univerzitetskog koledža Londona i Muzeja prirodne istorije

Cvet kafe Foto: Shutterstock/Anant Kasetsinsombut

Rizik da će biljke poput kafe, kakaa, lubenica i manga nestati sve je veći zato što nestaju insekti koji ih oprašuju, pokazala je nova studija naučnika sa Univerzitetskog koledža Londona (UCL) i Muzeja prirodne istorije iz Britanije, saopštio je UCL.

Studija objavljena u žurnalu Science Advances istraživala je povezanost klimatskih promena, korišćenja zemljišta i uticaja na biodiverzitet oprašivača, otkrivajući veliku opasnost za oprašivanje useva na globalnom nivou.

U studiji su skupljeni podaci sa 1.507 farmi širom sveta i napravili katalog od 3.080 vrsta oprašivača, što je pokazalo zabrinjavajući trend – kombinovani pritisak klimatskih promena i poljoprivrednih aktivnosti doveo je do značajnog opadanja i broja i raznolikosti insekata oprašivača.

Biljke koje zavise od životinja da ih oprašuju čine 75 odsto svih useva. Model koji su napravili istraživači pokazao je kakve su pretnje za useve do 2050. godine.

- Naše istraživanje pokazuje da su tropske biljke u najvećem riziku kada je reč o usevima i gubicima zbog nestanka oprašivača, uglavnom zbog klimatskih promena i korišćenja zemljišta. Dok su rizici najveći u regionima poput potsaharske Afrike, severnog dela Južne Amerike i jugoistočne Azije, posledice bi bile globalne zbog trgovine useva koji zavise od oprašivača – rekao je dr Džo Milard sa Muzeja prirodne istorije iz Londona, glavni autor studije.

Kao najugroženije biljke naveli su kafu, kakao, mango i lubenice.

- Kako broj insekata opada, tako opada i broj useva koji od njih zavise. U nekim slučajevima, useve je moguće oprašiti ručno, ali biće potrebno više radne snage i cene će skočiti – rekao je dr Milard.

Dr Tim Njubold, profesor UCL i koautor studije, rekao je da klimatske promene predstavljaju pretnju ne samo za prirodno okruženje i biodiverzitet, već da mogu da utiču i na ljudske živote.

- Neophodna je globalna akcija za usporavanje klimatskih promena, kao i za smanjenje širenja obradive zemlje, ali i zaštitu insekata oprašivača – rekao je on.

(Telegraf Nauka/UCL news)