Spoj golaća i ježa – fosili bi mogli baciti svetlo na rane pretke mekušaca

D. M.

Retki primerci pronađeni u Kini, iz vremena od pre 514 miliona godina, smatraju se ostacima protomekušca.

golaći Foto: Wikipedia/Adams, Lionel Ernest (cropped)

Od živopisnih, tajanstvenih oktopoda, do ostriga sa prelivajućim biserima, današnji mekušci su jednako lepi i raznovrsni. Međutim, izgleda da su njihovi drevni rođaci ličili na spoj golaća i ježa, piše Guardian.

Stvorenja mekih tela su retkost u fosilnoj evidenciji pošto se njihova tkiva raspadaju vrlo brzo nakon smrti. Međutim, istraživači kažu da su pronašli redak izuzetak na istoku provincije Junan, u jugozapadnoj Kini, u fosilima starim oko 514 miliona godina.

Smatra se da primerci dugački samo nekoliko centimetara predstavljaju ostatke protomekušca.

Nazvani Shishania aculeata po eminentnom paleontologu Džangu Šišanu i latinskoj reči za „bodljikavo“, fosili prikazuju spljoštenu životinju sličnu pužu golaću, prekrivenu bodljama.

Dok su mnogi primerci slabo očuvani, sa vidljivom samo bodljikavom spoljašnjošću, drugi pokazuju tragove mekanih delova, uključujući mišićavo stopalo sa donje strane.

Dr Luk Peri sa Oksfordskog univerziteta i kolege kažu da su takođe pronašli tragove malenih cevi unutar bodlji, što ukazuje da su te bodlje nekad sadržale mikroskopske izrasline zvane mikroresice. One bi lučile rožnatu supstancu hitin, koja je formirala same bodlje.

Iako su primerci malo mlađi nego što se smatra da su najstariji fosili mekušaca, istraživači sugerišu da se bodljikavo stvorenje slično golaću razgranalo iz drveta života pre evolucije mekušaca.

Stoga bi to stvorenje moglo baciti svetlo na izgled ranih predaka mekušaca, što je dugoročna zagonetka s obzirom na ogromni diverzitet mekušaca i mali broj fosila ranih mekušaca.

Zaista, iako se smatra da bi poslednji zajednički predak svih mekušaca imao jedinstvenu ljušturu, novi fosili ukazuju da se bodljikava spoljašnjost pojavila još ranije na porodičnom stablu. Novi fosil pokazuje kako su mekušci izgledali pre evolucije ljušture.

Bodlje su kasnije nestale u grani mekušaca koja je dala stvorenja poput školjki i puževa i oktopoda, ali su zadržane u grani koja je dala druge mekušce kao što su hitoni, morski mekušci koji imaju bodlje ispunjene biomineralima.

Otkriće protomekušca je uzbudljivo, ali treba napomenuti da je moguće da su se bodlje pojavile više puta tokom evolucije mekušaca. Jedan oblik koji nađemo u fosilnoj evidenciji ne znači nužno da su svi drugi rani fosili takođe izgledali tako.

(Telegraf Nauka/Guardian)