Morsko čudovište šokiralo naučnike: Fosil otkriva tajne stvorenja dugog oko 7 metara

Ostaci su otkriveni još 1978, ali tek su nove analize otkrile njihov pravi značaj

Notosaur Foto: JULIUS T. CSOTONYI / AFP / Profimedia

Arktičke regije često privlače pažnju svojim drevnim nalazima, ali nedavno otkriće na Novom Zelandu otkriva nam jednako intrigantnu priču o životu na južnoj hemisferi. U julu ove godine, istraživači su objavili pronalazak fosilne kralježnice notosaura, morskog reptila koji je živeo pre čak 246 miliona godina, čime je postao najstariji pripadnik svoje vrste ikad pronađen na južnoj polulopti, piše IFL science.

Fosil je prvi put otkriven još davne 1978. godine, ali tek su najnovije analize otkrile njegov pravi značaj. Prema rečima vodećeg autora studije, dr Benjamina Kira iz Muzeja evolucije Univerziteta Upsala, ovo otkriće nije samo važno zbog starosti, već i zbog geografskog konteksta.

- Notosaur pronađen na Novom Zelandu stariji je od prethodno poznatih fosila sauropterigia sa južne hemisfere za više od 40 miliona godina. Pokazujemo da su ovi drevni morski reptili živeli u plitkom obalnom okruženju prepunom morskih stvorenja unutar onoga što je tada bio južni polarni krug - rekao je on.

Notosaurus, rođak poznatijeg pleziosaura, bio je impresivno stvorenje koje je dostizalo dužinu od oko 7 metara i koristilo udove nalik veslima za kretanje kroz vodu. Njegovo prisustvo na Novom Zelandu sugeriše da su ovi reptili nastali na ekvatoru i brzo se proširili kako na sever tako i na jug, što je promenilo naše razumevanje o tome kako su ovi preistorijski stanovnici razvijali i širili.

Za vreme kada je notosaurus živeo, Novi Zeland je bio deo južne polarne obale drevnog super-okeana Pantalasa. Ovo otkriće ne samo da menja geografsku kartu naše prošlosti, već i pruža uvid u to kako su se životinje prilagođavale globalnim promenama.

- Početak doba dinosaurusa obeležen je ekstremnim globalnim zagrevanjem, što je omogućilo ovim morskim reptilima da prosperiraju na Južnom polu. Ovo takođe sugeriše da su drevne polarne regije bile verovatan put za njihove najranije globalne migracije, slično epohalnim transokeanskim putovanjima koja su danas karakteristična za kitove - dodaje dr Kir.

I dok su naučnici fascinirani ovim otkrićem, oni ističu da su pred nama još mnoge nepoznanice.

- Nesumnjivo, postoje još fosilni ostaci davno izumrlih morskih čudovišta koji čekaju da budu otkriveni na Novom Zelandu i drugde na južnoj hemisferi - objašnjava on.

Ova misija otkrivanja nas vodi na putovanje kroz vreme, dajući nam uvid u svet koji je bio daleko drugačiji, ali podjednako fascinantan kao naš današnji. Konačno, ovo otkriće nas podseća na važnost očuvanja i istraživanja naših prirodnih bogatstava, jer svaki fosil donosi sa sobom priču koja doprinosi mozaiku naše evolucije na ovoj planeti.

(Telegraf Nauka / IFL science)