Ostaci prastarog čudovišta – starog možda 10 miliona godina – otkriveni kod obale Floride

D. M.

Aleks Landberg (29) je ronio sa prijateljicom kad je pronašao kljovu mastodonta dugačku 1,2 metra na dubini od 7,5 metara.

Mastodont je daleki rođak runastog mamuta koji je živeo pre 10 miliona godina. Eksperti su verifikovali otkriće koje se smatra „superretkim“ pošto se u toj oblasti obično pronalaze samo preistorijski zubi ajkula i slomljeni delovi mamutskih kljova, piše Daily Mail.

Landberg će morati da prijavi svoje otkriće Prirodnjačkom muzeju Floride da bi se utvrdilo da li ima neku naučnu vrednost.

Kljove mastodonta koje su obično dugačke samo desetak centimetara prodavane su za 20-350 dolara, ali Landberg misli da vrednost njegove kljove od 27 kilograma iznosi oko 5.000 dolara.

Ronilac i tragač za fosilima kaže da je neverovatno da se kljova nije raspala kad je uzvađena sa morskog dna u oblasti poznatoj po hiljadama fosilizovanih zuba ajkula za koje se smatra da su stari oko 10 miliona godina.

Ipak, nakon ranije izjave da je kljova verovatno ležala na dnu mora 10 miliona godina, Landberg procenjuje da je kljova stara između 10.000 i 500.000 godina, imajući u vidu druge fosile pronađene u toj oblasti.

Mastodonti su izumrli rođaci modernih slonova koji su živeli širom Severne Amerike do pre oko 10.000 godina. Fosili su obično iz dobro očuvanih pliocenskih sedimenata (period pre 5,4-2,4 miliona godina) i pleistocena (pre 2,5 miliona do 11.000 godina).

Fosili mastodonta, uključujući kljove, kosti i lobanje, uobičajeni su samo u četiri američke države – Indijani, Koloradu, Kaliforniji i Njujorku – zbog čega je pojava u Floridi izuzetno neobična. Samo je desetak skeleta mastodonta pronađeno u Floridi, naspram više od 140 samo u Njujorku.

Landberg kaže da je možda bilo potrebno tako mnogo vremena za pronalak fosila jer se obalska linija Floride promenila od pleistocena. Pesak se neprestano pomera, otkrivajući i pokrivajući nove oblasti, naročito nakon prodora hladnog vazduha i velikih oluja.

„Svi paleontolozi tragaju za tom vrstom neobrađenog dijamanta“, kaže Hanter Vindem iz Muzeja nauke i prirode u Brejdentonu. „Sjajna stvar u pogledu Floride, naročito ako tražite životinje koje su živele tokom poslednjeg ledenog doba, jeste da se obalska linija protezala mnogo dalje nego danas“.

Landberg će morati da podeli svoja otkrića sa Prirodnjačkim muzejom Floride, koji će odlučiti da li je kljova naučno značajna ili je može zadržati.

(Telegraf Nauka/Daily Mail)