Nova vrsta pleziosaurusa pronađena u Nemačkoj

D. M.

Novi rod i vrsta pleziosaurusa koji je živeo oko početka tranzicije na granici ranog i srednjeg perioda jure identifikovani su na osnovu dva izuzetna, trodimenzionalno očuvana skeleta pronađena u Bavarskoj.

Franconiasaurus brevispinus je živeo u morima rane jure pre otprilike 175 miliona godina. Taj prastari reptil je pripadao pleziosauroidima, grupi pleziosaurusa poznatoj iz perioda jure i krede, piše SciNews.

Pleziosaurusi su reptili iz mezozoika potpuno adaptirani na akvatični način života. Tokom svoje evolucione istorije, duže od 140 miliona godina, pleziosaurusi su se raširili globalno, ostvarili znatan diverzitet, zauzeli razne ekološke niše i doživeli brojne promene životinjskog sveta.

Promena na granici rane i srednje jure (pre 175-171 milion godina) bitno je uticala na sve tri glavne loze pleziosaurusa: romaleosauride, pliosauride i pleziosauroide. Taj događaj je značajno uticao i na „ribolike“ ihtiosauruse i morske rođake krokodila (thalattosuchians).

Predatorski romaleosauridi, dominantni u morima rane jure, počeli su da nestaju, konačno izumrevši pre oko 161,5 miliona godina (kasna srednja jura), dok su se ostale dve loze diverzifikovale.

Pliosauridi su ustanovili uspešnu grupu makropredatora koji su regulisali gornji sloj morskih ekosistema pre 171-90 miliona godina i predstavljali neke od najvećih akvatičnih predatorskih tetrapoda ikada, sa dužinama većim od 10 metara.

Pleziosauroidi su, pak, prešli iz mikrokleididskih zajednica u kriptoklididske faune, globalno dominantne pleziosauroide u srednjoj i kasnoj juri, dok ih nisu zamenile grupe leptocleidia i elasmosauridae na granici prelaska iz jure u kredu.

Dva fosilizovana skeleta franconiasaurus brevispinusa pronađana su u geološkoj formaciji Jurenzismergel u opštini Mistelgau u Bavarskoj. Holotip uključuje uveliko ceo skelet, bez najvećeg dela lobanje, kažu paleontolozi.

Franconiasaurus brevispinus predstavlja mešavinu odlika skoro jednako prisutnih među ranim pleziosaurusima i onih tipično viđenih kod kasnijih pripadnika grupe.

„Filogenetska analiza određuje franconiasaurus brevispinusa kao sestrinsku grupu u odnosu na granu Cryptoclidia – most preko evolucionog jaza između ranih pleziosauroida (kao što su oblici nalik pleziosaurusu i mikrokleididi) i kasnije odvojenih predstavnika grupe (kao što su kriptoklididi, leptokleididi i elazmosauridi)“, zaključuju istraživači.

(Telegraf Nauka/SciNews)