Zeleni dinosaurus verovatno je predstavnik dosad nepoznate vrste

T. B.

Zeleni sauropod, star 150 miliona godina, otkriven je u Juti, a rekonstrukcija njegovog skeleta mogla bi otkriti novu vrstu dinosaurusa

Dinosaurus Foto: Tanjug/AP/Richard Vogel

Na jugoistoku Jute, u srcu bogatog paleontološkog nalazišta, otkriven je fosil dinosaurusa koji bi mogao predstavljati novu vrstu u nauci. Fosil, koji potiče od pre 150 miliona godina, pronađen je među brojnim drugim kostima dinosaurusa, uključujući diplodokusa, stegosaurusa, alosaurusa i kamarasaurusa. Ovo otkriće odmah je privuklo pažnju paleontologa iz Prirodnjačkog muzeja okruga Los Anđeles (NHMLAC), koji su počeli detaljnu rekonstrukciju skeleta, piše New York Post.

Prema izveštaju National Geographic-a, kosti koje su prikupljene za rekonstrukciju ne pripadaju jednom dinosaurusu. Umesto toga, one predstavljaju kombinaciju delova od dva ili više praistorijskih gmizavaca iste vrste, što dodatno povećava misteriju oko identiteta ovog dinosaurusa. Iako se vrsta još uvek nije mogla precizno odrediti, stručnjaci veruju da pripada rodu diplodokus zbog karakterističnog dugog vrata i četiri čvrste noge. Ime ovog dinosaurusa, "Gnatali", potiče od reči "gnats" (komarci), jer je tim koji je iskopavao fosile tokom prvog leta na lokalitetu bio suočen sa pravom najezdom ovih insekata.

Dinosaurus Gnatali Foto: Tanjug/AP/Richard Vogel

Gnatali nije običan dinosaurus. Ono što ga izdvaja od drugih jeste njegova neobična zelena boja, koja ga čini prvim zelenim skeletom dinosaurusa koji je izložen u svetu. Ova boja nije rezultat pigmentacije, već posledica vulkanske aktivnosti koja se odvijala pre 80 do 50 miliona godina. Toplota i mineralne promene u to vreme dovele su do formiranja novog zelenog minerala koji je trajno promenio boju kostiju. Ova zanimljivost dodatno je pojačala interesovanje za rekonstrukciju i izložbu skeleta.

Nakon što su fosili prebačeni u Kanadu, u kompaniju Research Casting International (RCI), jednog od najvećih svetskih pružalaca tehničkih usluga za muzeje, skelet je konačno rekonstruisan i postavljen na svoje mesto. Gnatali, sauropod koji je poznat po svom dugom vratu i repu, sada se prostire na impresivnih 75 stopa dužine, gotovo dvostruko više od prosečnog gradskog autobusa. Teži oko pet tona, što ga čini jednim od najvećih skeleta ove vrste ikada izloženih na Zapadnoj obali Sjedinjenih Američkih Država.

Dinosaurus Gnatali Foto: Tanjug/AP/Richard Vogel

U novembru, rekonstrukcija ovog višemilionskog projekta biće glavna atrakcija novog krila Prirodnjačkog muzeja okruga Los Anđeles. Ova izložba nije samo estetski fascinantna, već pruža i ključne uvide u evoluciju i život dinosaura koji su naseljavali Zemlju pre miliona godina. Potencijalno otkriće nove vrste dinosaurusa moglo bi otvoriti nove perspektive u paleontologiji i omogućiti naučnicima da bolje razumeju raznolikost života tokom perioda jure.

(Telegraf Nauka / New York Post)