Novootkriveni rođak ti-reksa možda je bio još veći alfa predator

D. M.

Novoidentifikovana vrsta tiranosaurusa je najbliži poznati rođak ti-reksa i možda je bio čak veći od čuvenog kralja dinosaurusa.

Paleontolozi su otkrili novu vrstu tiranosaurusa u Severnoj Americi koji se decenijama maskirao kao tyrannosaurus rex.

Novootkrivena vrsta tyrannosaurus mcraeensis identifikovana je na osnovu dela fosilizovane lobanje koju su paleotolozi pronašli 1983. istražujući geološku formaciju Hol Lejk u Novom Meksiku, piše Live Science.

Kalcifikovana lobanja je prvobitno klasifikovana kao lobanja ti-reksa i otada je izložena u Prirodnjačkom muzeju Novog Meksika. Međutim, 2013. je tim paleontologa odlučio da preispita lobanju nakon uočavanja suptilnih, ali sumnjivih anomalija u njenom obliku.

Lobanja je stara 73-71 milion godina, iz doba krede (pre 145-66 miliona godina). To znači da je t. mcraeensis stariji od ti-reksa 3-5 miliona godina.

Ta znatna razlika u godinama bila je glavni pokazatelj da su pronašli novu vrstu. Međutim, bilo je i velikih morfoloških razlika između t. mcraeensisa i ozloglašenog kralja dinosaurusa.

„Najizraženija razlika je oblik donje vilice, koja je slabija i oblija nego kod ti-reksa“, kaže paleontolog Nik Longrič sa Univerziteta u Batu u Ujedinjenom Kraljevstvu. „Takođe nema istaknute roščiće kao iznad očiju ti-reksa“.

T. mcraeensis takođe ima manje zuba nego većina drugih tiranosaurusa, što je jedan od glavnih razloga što istraživači smatraju da je najbliži rođak ti-reksa jer ti-reks takođe ima manje zuba.

Veličina lobanje sugeriše da je ovaj određeni t. mcraeensis bio otprilike iste veličine kao tipičan odrasli ti-reks, koji je rastao do oko 12 metara u dužinu. Međutim, drugi primerci iste vrste mogli su biti čak veći.

T. mcraeensis je verovatno bio alfa predator svog vremena, baš kao ti-reks. Da su postojali u isto vreme, „verovatno bi bili prilično izjednačeni“ u borbi.

Ti-reks i većina drugih tiranosaurusa živeli su isključivo na velikom ostrvu zvanom Laramidija, sačinjenom od prostora današnje zapadne obale Severne Amerike od Aljaske do Meksika.

Dosad su najbliži rođaci ti-reksa bili tiranosaurusi tarbosaurus bataar i zhuchengtyrannus magnus, pronađeni u Kini i Mongoliji. Obe vrste su starije od ti-reksa, što ukazuje da su se tiranosaurusi možda prvo pojavili na prostoru današnje Azije, iako to nije potvrđeno.

Novi nalazi sugerišu da je Laramidija verovatnije ishodište loze tiranosaurusa, što bi značilo da su se ovi dinosaurusi kasnije proširili na Aziju. Međutim, još postoji neizvesnost u tom pogledu.

Na Laramidiji su živele mnoge vrste dinosaurusa, uključujući nekoliko drugih nedavnih otkrića, poput sierraceratops turneri – rogatog biljojeda sličnog triceratopsu – koji je takođe bio pogrešno identifikovan kao drugačija vrsta.

Novi nalazi dodatno dokazuju da je Novi Meksiko jedno od najboljih mesta na svetu za potragu za novim vrstama dinosaurusa. Mnogi novi dinosaurusi tek treba da budu otkriveni u toj državi, kako u stenama, tako u muzejskim fijokama.