Stomačne bakterije razlažu holesterol

D. M.

Vrste u ljudskom mikrobiomu imaju enzime koji mogu metabolisati potencijalno opasne lipide.

Holesterol u krvi Foto: Shutterstock

Naučnici su identifikovali ljudske stomačne bakterije koje imaju korisno oruđe: enzim koji može da pretvori holesterol u bezopasniji oblik koji telo ne apsorbuje. Ovo otkriće ukazuje na moguće tretmane visokih nivoa holesterola.

Iako novoopisane vrste bakterija mogu da metabolišu holesterol u laboratoriji, tek treba pomoću životinjskih modela ili kliničkih ispitivanja potvrditi da li mogu promeniti nivoe holesterola u krvi svojih domaćina, piše Nature.

Utvrđeno je da ljudski stomačni mikrobiom utiče na nivoe holesterola, a ranije istraživanje ukazalo je na mikrobne enzime koji bi mogli biti uključeni. Studija iz 2020. je identifikovala bakterijski enzim zvani ismA koji može pretvoriti holesterol u koprostanol, lipid koji se izbacuje iz tela umesto apsorpcije.

Ljudi čije su stomačne bakterije proizvodile taj enzim imali su niže nivoe holesterola u krvi. Tu studiju su objavili isti istraživači iz Masačusetske opšte bolnice u Bostonu koji su došli do novog otkrića. Dosad nije bilo jasno koje bakterije proizvode enzime koji metabolišu holesterol.

Istraživači su sad analizirali mikrobne genome u uzorcima stolice 1.429 učesnika dugoročne studije o faktorima rizika za kardiovaskularne bolesti. Proneđene su brojne vrste stomačnih bakterija, uključujući one iz roda Oscillibacter, koje su povezane sa nižim nivoima holesterola. Rezultati su povrđeni kod učesnika dve nezavisne studije.

Zatim su kod dve Oscillibacter vrste i još jedne vrste bakterija traženi geni slični onima za koje se zna da utiču na metabolizam holesterola. Korišćen je algoritam dubokog učenja poznat kao „proteinski jezički model“– koji procenjuje ne samo osobine samog gena, već i predviđanja kako će se protein kodiran tim genom složiti u 3D strukturu.

Otkriveno je da te tri vrste bakterija imaju gene koji kodiraju proteine strukturno slične ismA i drugim enzimima uključenim u metabolizam holesterola.

Ova tehnika je značajna zato što omogućava dolazak do „tamne materije“ mikrobioma – ogromnog broja bakterijskih gena koji nisu dovoljno slični bilo kojim poznatim genima da bismo dobili naznake o njihovoj funkciji, kažu istraživači.

Autori su u laboratorijskim eksperimentima pokazali da te tri vrste mogu da metabolišu holesterol i misle da ima „još mnogo“ Oscillibacter vrsta pored 25 identifikovanih u studiji.

Ako bi bakterijske vrste ili enzimi mogli biti dostavljeni na pravo mesto u stomaku, mogla bi se smanjiti doza lekova kao što su statini radi smanjivanja ili kontrolisanja nivoa holesterola.

Međutim, razvoj takvog tretmana suočava se sa preprekama. Osobe tretirane zbog visokog holesterola imale bi i dalje svoju uobičajenu stomačnu mikrobiomsku zajednicu koja bi mogla potisnuti korisne bakterije.

(Telegraf Nauka/Nature)