„Gladovanje može biti korisno, ali posle tri dana“: Prvi put ispitane promene u telu nakon 7 dana bez hrane

Istraživači su radili molekularne analize kod 12 zdravih dobrovoljaca koji nisu jeli tokom cele sedmice, već su samo pili vodu

Analize tela Foto: Shutterstock/PopTika

U telu dolazi do značajnih, sistemskih promena u više organa tokom produženog perioda gladovanja, pokazalo je novo istraživanje. Rezultati daju neke dokaze o zdravstvenim koristima potpune kalorijske restrikcije. Ipak, pokazalo se da se bilo koja promena potencijalno dobra za zdravlje dešava tek posle tri dana bez hrane.

Identifikovanjem potencijalnih zdravstvenih koristi gladovanja, tim istraživača sa Londonskog univerziteta Kraljica Meri i Norveške škole sportskih nauka utire put daljim istraživanjima koja bi mogla da dovedu do razvoja novih terapija, piše MedicalXpress.

Milenijumima su ljudi razvili sposobnost da prežive bez hrane tokom dužih perioda, navode istraživači u studiji. Gladovanje praktikuju milioni ljudi širom sveta iz različitih medicinskih ili religijskih razloga.

Tokom gladovanja telo menja izvore i tip energije, pa umesto unetih kalorija koristi sopstvenu nagomilanu masnoću. Međutim, van ove promene u korišćenju energije, malo se zna o tome kako telo reaguje da duge periode bez hrane i da li to ima neki zdravstveni uticaj, dobar ili loš. Nove tehnike omogućile su istraživačima da mere hiljade proteina koji cirkulišu kroz krv i sistematski i detaljno prouče molekularne adaptacije na gladovanje.

Istraživači su pratili 12 zdravih dobrovoljaca koji sedam dana nisu ništa jeli, već su samo pili vodu. Dobrovoljci su praćeni svakodnevno kako bi se zabeležile promene u nivoima oko 3.000 proteina u njihovoj krvi pre, tokom i posle gladovanja. Identifikovanjem toga koji proteini učestvuju u reakciji tela, istraživači su mogli da predvide potencijalni zdravstveni ishod gladovanja, u šta su uključili i genetske informacije iz velikih studija.

Kao što je očekivano, istraživači su primetili da su tela umesto glukoze kao energiju počela da koriste masnoću iz tela i to već između prvog i trećeg dana gladovanja. Dobrovoljci su u proseku izgubili 5,7 kilograma, zajedo i masnoće i čiste mišićne mase. Posle tri dana jela nakon prekida gladovanja, mišićnu masu su skoro potpuno povratili, ali ne i masnoću.

Prvi put naučnici su primetili da telo prolazi kroz velike promene u proteinskim nivoima posle tri dana gladovanja, što pokazuje na odgovor celog tela na kalorijski deficit. U suštini, jedan od tri tipa proteina koji su mereni dramatično je promenjen tokom gladovanja u svim važnim organima. Ove promene bile su konzistentne kod svih dobrovoljaca, ali bilo je i promena koje nisu imale veze sa gubitkom kilograma, poput promena u proteinima koji čine strukture za održavanje neurona u mozgu.

- Prvi put mogli smo da vidimo šta se dešava u celom telu na molekularnom nivou kada gladujemo. Gladovanje, kada se sprovodi bezbedno, efikasna je intervencija za gubitak kilograma. Popularne dijete koje uključuju gladovanje tvrde da ono ima i zdravstvene koristi nevezane samo sa gubitkom kilograma. Naši rezultati daju dokaze o zdravstvenim koristima gladovanja, ali su oni vidljivi tek nakon tri dana potpune kalorijske restrikcije, što je kasnije nego što smo mislili – rekla je Klaudija Langenberg, direktorka Preciznog zdravstvenog univerzitetskog istraživačkog instituta (PHURI) pri Univerzitetu Kraljica Meri.

- Naša otkrića pokazala su nam zašto se dugo smatralo da je gladovanje zdravo za neka stanja. Dok gladovanje može da bude korisno za neke bolesti, ono najčešće nije opcija za bolesne pacijente. Nadamo se da će ova otkrića dati neke informacije o određenim koristima gladovanja, kao i da će to kasnije dovesti do terapije koja može nekome pomoći – rekao je Majk Picner sa PHURI.

(Telegraf Nauka / MedicalXpress)