Anka na Marsu „provela“ 378 dana: Konačno je progovorila o tom iskustvu, misiji, izazovima...

Mikrobiološkinja Ratne mornarice SAD bila je jedan od četiri člana misije CHAPEA 1, u „Marsovskoj dini Alfa“ boravila je više od godinu dana

Misija do Marsa Simulacija Marsa i Anka Selariju (desno) nakon završetka misije... Foto-kolaž: Mark Felix / AFP / Profimedia; Tanjug/AP/NASA

Na pitanje kako je bilo „živeti na Marsu“ godinu dana, Anka Selarju odgovara bez ikakvog oklevanja: „Apsolutno uzbudljivo“. Mikrobiološkinja pri Ratnoj mornarici SAD jedan je od četiri člana misije koja je „provela godinu na Marsu“, u stvari u simulaciji uslova života na Crvenoj planeti, piše Gardijan.

Selariju i troje njenih kolega – Nejtan Džouns, Keli Haston i Ros Brokvel – proveli su 378 dana izolovani od ostatka čovečanstva, i to u takozvanoj „Marsovskoj dini Alfa“, prostoru od 157 kvadratnih metara napravljenom pomoću 3D štampe koji je glumio Crvenu planetu. Oni su iz simulacije izašli početkom meseca i konačno su progovorili o tome kako im je bilo.

Ovo je misija u kojoj se ispitivalo kako se astronauti snalaze sa uslovima i izazovima na koje bi mogli da nalete na Marsu, a u NASA je već planirano da prvi ljudi tamo stignu krajem sledeće decenije.

San za čovečanstvo

Za Selariju, koja kaže da ima visok interes za Mars i svemirska istraživanja, ova misija bila je vredna svake žrtve, od propuštenih praznika s porodicom i prijateljima do šetnje po svežem vazduhu.

NASA simulacija život Mars eksperiment  Dune Alpha Foto: Mark Felix / AFP / Profimedia

- Ljudi će doći do Marsa u nekom trenutku u budućnosti i samo prilika da na neki način učestvujem i pomognem da se to desi, nadam se u mom životu, ne može ni sa čim da se poredi. Imam strahopoštovanje prema svemu, svom trudu kome svedočim kako bi se jednom ostvario ovaj san za čovečanstvo. Da, kada vidimo prve korake na Marsu slaviću jer znam da sam i ja doprinela tome. To je izuzetna čast i apsolutno je uzbudljivo – rekla je ona za Gardijan.

Misija nazvana CHAPEA 1 delimično je izgledala kao da je snimljena za film „Marsovac“ iz 2015. Kao astronaut koga glumi Met Dejmond posada misije nije imala snabdevanje namirnicama, već su morali sami da uzgajaju useve, uključujući paradajz i zelenu salatu, i sve to dodaju uz zamrznute obroke koje su imali u zalihama.

- Za mene lično bilo je tako uzbudljivo dodirnuti živu, zelenu stvar, jer je to nešto što ti najviše nedostaje kada si dugo van Zemlje – rekla je Selariju.

Kako dodaje, čak i obična zelena salata u tim trenucima može da izazove jaka osećanja, od nostalgije do postavljanja pitanja o smislu života. Imali su i eksperimente sa pacovima, koji su prošli uspešno.

Izolacija i zatvorenost

- Studija je integrisala podatke iz bihejvioralne perspektive, kao i iz perspektive dinamike tima. Pitanje nije bilo samo da li ljudi mogu da izdrže izolaciju i zatvorenost kao na Marsu, već više kako će se tome prilagoditi – navela je Anka Selariju i dodala:

- Bili smo neverovatno funkcionalna posada. Bili smo udruženi i bilo je mnogo momenata u kojima smo zajedno uživali. Naravno, ponekad shvatiš da nisi oko porodice i prijatelja, ali osećaš podršku.

Učesnici prve od tri planirane CHAPEA misije moraju da imaju najmanje master diplomu iz nauke, tehnologije, inženjerstva ili matematike, kao i da završe obuku za astronaute.

Selariju, članica istraživačkog tima Ratne mornarice SAD rođena je u Rumuniji, a ekspert je za vakcine, gensku terapiju i infektivne bolesti, što su veštine neophodne za održavanje zdravlja astronauta tokom putovanja od najmanje sedam ili devet meseci.

Kako je objasnila, jedan od najvećih izazova misije bila je komunikacija sa kontrolom na Zemlji jer svaka poruka kasni 22 minuta, kako bi se imitirali stvarni uslovi putovanja do četvrte planete Sunčevog sistema.

- Trajanje osnovnog razgovora od 45 minuta znači da moraš dosta da misliš unapred i da formulišeš pitanja jasno i detaljno. To je u stvari veoma teško internalizovati – objasnila je.

NASA je razvila Marsovsku dinu Alfa da bude što realističnija. Postoji staklenik, medicinski prostor, deo sa opremom za vežbanje i fooaje, kao i male sobe za svakog od dobrovoljaca. Napravljen je i mali deo koji imitira spoljašnost na Marsu i ima crveni pesak.

Nova misija se već priprema

Američka agencija NASA juče je objavila imena novog četvoročlanog tima koji će provesti vreme „na Marsu“. Erin Anderson, Sergij Jakimov, Brendon Kent i Sara Elizabet Mekendls započeće misiju 9. avgusta, ali će je završiti posle samo 45 dana.

(Telegraf Nauka / The Guardian)