Kapucini koriste štapove i kamenje u potrazi za hranom ispod zemlje

D. M.

Majmuni kapucini su svaštojedi čija ishrana u divljini može uključivati pupoljke, cvetove, listove, semenje, orašaste plodove, voće i bobice, ali i ptice, jaja, male sisare, mekušce i zglavkare kao što su insekti i pauci.

bradati kapucin Foto: Wikipedia/Tiago Falótico, CC BY-SA 3.0

Neki od ovih izvora hrane nalaze se ispod zemlje i upotreba oruđa može pomoći majmunima da dođu do njih. Poznato je da šimpanze u divljini koriste štapove da radi kopanja do podzemnih delova biljke, ali nema mnogo istraživanja o tome kako kapucini dolaze do hrane ispod zemlje.

Sad su to u slučaju bradatih kapucina (Sapajus libidinosus) proučavali naučnici Univerziteta Sao Paulo i Centra za kulturu kapucina u Brazilu, Instituta Maks Plank za ponašanje životinja i za evolucionu antropologiju u Nemačkoj, piše Phys.org.

Bradati kapucini su poznati po tome što koriste kamenje kao čekiće radi otvaranja plodova sa tvrdom opnom.

Studija iz 2009. je prva izvestila da populacija bradatih kapucina u brazilskom nacionalnom parku Sera da Kapivara koristi kamenje radi dolaska do podzemnih izvora hrane i štapove radi pronalaženja meda i isterivanje plena (guštera, pčela i škorpija) iz pukotina u stenama i stabala.

Nova studija predstavlja prvi izveštaj da bradati kapucini koriste štapove kao sonde za lociranje hrane pod zemljom. Istraživači su 21 mesec posmatrali bradate kapucine u nacionalnom parku Ubažara u Brazilu.

Kod 31 individue (samo odraslih i mlađih odraslih) u grupi, zabeleženo je 214 slučajeva da majmuni koriste ili oruđa ili samo ruke radi kopanja u potrazi za paucima i podzemnim delovima biljaka.

Studija razmatra kako drugi faktori, kao vlažne i suve sezone, mogu određivati različite vrste kopanja, uzimajući u obzir koheziju tla. Štaviše, istraživači sveobuhvatno upoređuju ponašanja osmotrena u parku Ubažara i u parku Sera da Kapivara, sugerišući da bi kulturalne razlike grupa mogle imati ulogu u osmotrenim ponašanjima.

Ovakve studije su važne da bismo bolje razumeli ekološke pritiske koji su mogli oblikovati pojavu različitih oruđa i tehnika za kopanje kod loze primata, kažu istraživači.