Moljce ne privlači svetlost – šta se zaista dešava?

D. M.

Blage letnje noći pune zvukova cvrčaka su veoma opuštajuće, sve dok rojevi neobuzdanih insekata ne krenu ka svetlima. Koliko god nam to moglo smetati, ono što se njima događa je mnogo gore.

Naučnici sa Londonskog imperijalnog koledža su pomoću naprednih tehnika videografije otkrili da viševekovne glasine o odnosu između moljaca i svetlosti nisu istinite, piše Science Alert.

Umesto da lete ka jakom sjaju, nesrećni insekti gledaju svoja posla, obavljajući bitne noćne zadatke poput polinacije, kad snažan snop svetlosti poremeti njihov osećaj za dole i gore.

Veštački horizont je pokazatelj ugla u odnosu na Zemljin horizont – što je bitno za održavanje putanje u vazduhu. Insekti su razvili mehanizme podešavanje tog ugla letenja na osnovu činjenice da je nebo znatno svetlije od zemlje.

Stoga, kad su izloženi nekom drugom izvoru svetlosti, muve, moljci, tvrdokrilci itd. nađu se u haotičnoj spirali korekcije kursa, što daje lažni utisak opčinjenosti vašim svetlom na terasi.

Insekti se zapravo ne kreću direktno ka svetlosti, već lete okrećući joj leđa. Uz druge signale za orijentaciju, poput gravitacije, zbrkane poruke izazivaju vrtoglavicu kod nesrećnih životinja, zbog koje dolazi do sudaranja sa stvarima ili padanja na zemlju.

Trodimenzionalno praćenje malih letećih objekata u slaboj svetlosti je tehnički zahtevno i neophodni instrumenti nisu postojali, kažu naučnici.

Istraživači su snimili 477 slučajeva različitih vrsta insekata koji lete u blizini veštačkog svetla i otkrili ponovljene obrasce ponašanja koje ih je dovelo do dezorijentisanosti ili sudara. Međutim, ako bi ih vetar skrenuo sa te putanje, često su mogli da pobegnu.

Istraživanje se odnosilo na ponašanje insekata oko bliskih izvora svetlosti. Radi ublažavanja katastrofalne propasti insekata na globalnom nivou, čemu svetlosno zagađenje doprinosi, preporučeno je proučavanje uticaja našeg svetla na većim distancama.

Redukcija nepotrebnih, neograničenih, uvis usmerenih svetala i refleksija na tlu može umanjiti uticaj na leteće insekte tokom noći, kad svetlost neba ne može da se takmiči sa veštačkim izvorima.

(Telegraf Nauka/Science Alert)