Povratak otpisanih: Mislilo se da su izumrli, ali najređi insekti na svetu i dalje opstaju

U prirodi trenutno ima samo od 20 do 30 jedinki i to na Bolovoj piramidi

Bolova piramida Bolova piramida, ostrvo u Pacifiku... Foto: James D. Morgan / Shutterstock Editorial / Profimedia

Najređi insekti na svetu – Dryococelus australis – pronađeni su 2001. godine nakon što se više od osam decenija mislilo da su izumrli. U divljni živi svega od 20 do 30 jedinki i to na Bolovoj piramidi, ostatku štitastog vulkana i kaldere oko 20 kilometara jugoistočno od ostrva Lord Hau u Tihom okeanu.

Kako je njihovo prirodno stanište sve samo ne bezbedno, pa nekoliko zooloških vrtova širom sveta radi na obnovi ove vrste, piše ScienceAlert.

- Pozivamo ljude da posete Zoo-vrt u San Dijegu i vide najređe insekte na svetu. Želimo da približimo ljude ovoj retkoj vrsti kako bismo podidgli svest o tome koliko su ugrožene malo poznate vrste. Na mnogo načina, upravo su insekti kao polinatori, predatori ili hrana, zaslužni za živote mnogih od nas – rekla je Pejdž Hovort, entomolog Zoo-vrta u San Dijegu.

Dryococelus australis Foto: James D. Morgan / Shutterstock Editorial / Profimedia

Insekti su postali su plen pacova kada su ovi stigli do ostrva Lord Hau, gde su nekad živeli. Nijedan primerak nije viđen od 1920, pa su 1986. i formalno proglašeni izumrlim. Međutim, 2001. otkriveni su na Bolovoj piramidi.

Tokom 2003. ti je izvukao četiri jedinke kako bi započeli program razmnožavanja. Zajedno, zoološki vrtovi u Melburnu, Bristolu i San Dijegu uspeli su da obnove populaciju i sad ih na tim mestima ima hiljade.

Od 2019. postoji i plan eliminacije pacova sa ostrva Lord Hau kako bi se vratili ovi insekti.

Dryococelus australis Foto: TORSTEN BLACKWOOD / AFP / Profimedia

- Drycocelus australis je bio jako važan u obradi vegetacije, imao je značajnu funkciju u ekologiji ekosistema. Trenutno nedostaju u toj slagalici i bilo bi sjajno videti njihov povratak – rekao je ekolog Nikolas Karlajl.

(Telegraf Nauka/ScienceAlert)