Da li je ovo nova vrsta organizma? Proizveden kvasac sa skoro 50 odsto sintetičkog DNK

Kod soja Saccharomyces cerevisiae biolozi su uspeli da sintetišu 6,5 od 16 hromozoma, a da jedan naprave od izmenjenih delova genetskog koda

Istraživanje kvasca Foto: BGI / Avalon / Profimedia

Biolozi su proizveli soj kvasca čiji genom čini skoro 50 odsto sintetičkog DNK, javio je Science.org.

Ovaj projekat, navode, traje već 17 godina, a naučnici su objavili u deset novih radova da su napravili dizajnirane verzije svih hromozoma kvasca i skoro polovinu njih inkorporirali u ćelije koje mogu da prežive i razmnožavaju se.

- Ovo je veliki korak napred na kome smo radili veoma dugo – rekao je genetičar Džef Buka sa Langon Health na Njujorškom univerzitetu, direktor projekta.

- Ovo je veoma impresivan posao – rekao je bilog Sandžaj Vaši sa Instituta Dž. Kreg Venter, koji nije bio uključen u istraživanje.

Naučnici su se poigravali sa genomom kvasca i drugih organizama koji koriste tehnologije editovanja gena poput CRISPR. Ali proizvodnja nove verzije otvara mnogo veće promene na genom organizma.

Razvoj sintetičkog genoma, navode, može da učini unapređivanje mnogih organizama koji su ključni za industriju, poljoprivredu i medicinu. Kvasac, na primer, ne samo da pomaže rad pivara ivinarija, već se koristi za različite hemikalije i lekove, uključujući i insulin.

- Sa sintetičkim genomom možemo brže da poboljšavamo sojeve i otkrivamo gene koji su važni za bolju produkciju – rekao je Buka.

Do sada su naučnici uspevali da naprave veštački genom za nekoliko virusa i bakterija, ali su kvasci prve eukariote, grupe organizama čije ćelije imaju jezgro, s kojima je to uspelo. Vrsta kvasca koja je korišćena Saccharomyces cerevisiae ima 16 hromozoma i mnogo je veći izazov od bakterija.

U novom soju 6,5 hromozoma je izmenjeno i napravljeno u laboratoriji, a jedan dodatni je spojen od izmenjenih delova genetskog koda kvasca, navodi se u radu objavljenom u žurnalu Nature.

(Telegraf Nauka/Science.org)