Zemljin frižider mogao bi da postane grejač planete: Zabrinjavajući manjak ledenog pokrivača na Antarktiku

Antarktik, topljenje leda Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Led oko Antarktika je ispod svakog nivoa koji je do sada zabeležen tokom zimskog perioda, pokazali su satelitski podaci. To je novi zabrinjavajući podatak za region koji se do nedavno činilo da je otporan za globalno zagrevanje, javio je BBC.

- Ovo je van svih parametara koje smo ikad videli – rekao je Volter Mejer, naučnik Nacionalnog centra za podatke o snegu i ledu pri NASA.

Nestabilni Antarktik mogao bi da ima veliko posledice po ostatak sveta, upozorili su stručnjaci. Antarktički led zaslužan je za regulaciju temperature na planeti jer reflektuje sunčevu svetlost nazad u atmosferu i hladi vodu oko njega. Bez tog leda, Antarktik može od Zemljinog frižidera da postane grejač planete, upozoravaju stručnjaci.

Površina leda u Antarktičkom okeanu trenutno je 17 miliona kvadratnih kilometara, što je za 1,5 kvadratni kilometar manje nego što je prosek za septembar i značajno manje od nivoa uobičajenog za zimu na južnoj polulopti. Primera radi, navodi BBC, taj manjak leda je po površini pet puta veći od Britanskih ostrva.

Dr Mejer nije optimista o oporavku ledenog pokrivača. Naučnici i dalje pokušavaju da identifikuju sve faktore koji su doveli do ovog smanjenja leda, ali je istraživanje Antarktika izazovno.

U godini kada su oboreni mnogi globalni rekordi kada je reč o temperaturi Zemlje i okeana, naučnici veruju da je neophodno da na ovo topljenje leda obratimo pažnju.

Dr Karolin Holms iz Britanskih antarktičkih istraživanja kaže da će posledice smanjenog leda postati jasnije kad dođe leto.

(Telegraf Nauka/BBC)