Odlazak titana naučnog sveta: Preminuo vođa tima koji je klonirao ovcu Doli

Ijan Vilmut predvodio je naučnike koji su na Univerzitetu u Edinburgu uspešno klonirali sisara

Ijan Vilmut, ovca Doli Ovca Doli i Ijan Vilmut Foto: Maurice McDonald / PA Images / Profimedia

Sir Ijan Vilmut, čovek koji je predvodio tim naučnika koji je klonirao ovcu Doli, prvog sisara koji je kloniran iz ćelije odrasle jedinke, preminuo je u 79. godini, javio je Gardijan. On je predvodio naučnike koji su na Institutu Rozlin Univerziteta u Edinburgu kreirali ovcu, rođenu 5. jula 1996.

- Vilmut je bio titan naučnog sveta. Njegov eksperiment transformisao je naučno razmišljanje svog vremena – rekao je prof. sir Piter Matizan, direktor i vicekancelar Univerziteta u Edinburgu.

Iako je pre Doli klonirana ovca iz embrionske ćelije, Doli je bila prva kreirana iz ćelije zrele ovce. Ovo naučno otkriće označilo je vrhunac karijere za Vilmuta, koji je radio na tom polju od šezdesetih godina. Još 1973. bio je deo tima Univerziteta Kembrdiž koji je stvorio Frosti, prvo tele rođeno iz zamrznutog embriona.

Kloniranje ovce Doli pokrenulo je mnoge kontroverze jer se spekulisalo i o kloniranju ljudi. Vilmut je tada za Njujork tajms rekao da je ljudsko kloniranje odvratno i da njegov rad nema nikakve veze sa kopiranjem ljudskih bića. Kako je objasnio, njegov cilj je bilo proučavanje genetskih bolesti za koje nema leka. Vilmut se penzionisao 2012, a 2018. objavio je da ima Parkinsonovu bolest.

Ovca Doli živela je do 2003. i za to vreme ojagnjila je šestoro jagnjadi.

(Telegraf Nauka/The Guardian)