Šta povezuje Don Kihota, dinosauruse i umetnost? Tajna je u divu otkrivenom u Španiji

T. B.

Dinosaurus iz krede nosi ime jednog lika iz najslavnijeg dela Migela de Servantesa

Don Kihot i dinosaurus Kolaž: Shutterstock/Shutterstock AI, José Antonio Peñas Artero

Nedavno je na Pirinejskom poluostrvu otkrivena nova vrsta sauropodnog dinosaurusa iz perioda krede, nazvana Qunkasaura pintiquiniestra. Ovo otkriće doprinosi boljem razumevanju evolucije dinosaurusa na tlu današnje Španije i potvrđuje važnost fosilnih nalazišta u regionu. Lokalitet Lo Hueko, u centralnom delu Pirinejskog poluostrva, pružio je ključne fosile koji su omogućili identifikaciju ove nove vrste.

Fosili ovog sauropoda otkriveni su na lokalitetu Lo Hueko, a njegovo ime kombinuje geografske i kulturne reference, uključujući poznatog slikara Antonija Saura i lik iz romana Don Kihot, piše EurekAlert.

Naziv Qunkasaura pintiquiniestra nosi zanimljivu simboliku. Prvi deo imena, "Qunka", odnosi se na najstariju etimologiju toponima iz oblasti Kuenke i Fuentesa, mesta blizu samog nalazišta. Saura je latinska reč za guštera, ali takođe odaje počast španskom slikaru Antoniju Sauri, koji je poznat po svom avangardnom pristupu i delima koja su obeležila špansku umetnost 20. veka.

Zanimljivo je da se treći deo imena, Pintiquiniestra, odnosi na džinovsku kraljicu iz romana Don Kihot slavnog pisca Migela de Servantesa. Kraljica Pintikvinjestra je lik iz imaginarnih priča koje su deo fantazija Don Kihota, što je dodalo literarni element u imenovanju ovog dinosaurusa. Ova kombinacija nauke, kulture i umetnosti čini Qunkasauru pintiquiniestru jedinstvenom u svetu paleontologije.

Lokalitet Lo Hueko, poznat po bogatstvu fosilnih ostataka iz perioda krede, već je doneo nekoliko važnih otkrića. Fosili Qunkasaure samo su deo šireg paleontološkog blaga koje ovo nalazište krije. Sauropodni dinosaurusi, poput Qunkasaure, bili su biljojedi sa dugim vratovima i repovima, poznati po svojoj impozantnoj veličini – neki od njih dostizali su dužinu od preko 30 metara. Paleontolozi, uključujući Pedra Moča, zaključuju da je Lo Hueko dom i nekoliko drugih neidentifikovanih sauropoda, čiji će skeleti pomoći u boljem razumevanju evolucije ovih džinovskih stvorenja.

- Srećom, nalazište Lo Hueko čuva nekoliko skeleta sauropodnih dinosaurusa koji tek treba da budu određeni, a koji bi mogli pripadati novim vrstama - izjavio je Močo.

Ovo otkriće dolazi kao deo šireg istraživanja ekosistema sa dinosaurusima koje sprovodi Grupa za evolutivnu biologiju UNED-a. Ova grupa već godinama istražuje fosilne ostatke i ekosisteme centralne Španije, pružajući ključne informacije o životu dinosaurusa u ovom regionu tokom krede.

Deo skeleta Qunkasaure pintiquiniestra već je izložen u Paleontološkom muzeju Kastilje-La Manče u Kuenki. Ovaj muzej je poznat po svojim impresivnim kolekcijama fosila, a sada je bogatiji za još jednog džinovskog predstavnika iz doba Krede. Muzej predstavlja idealno mesto za ljubitelje paleontologije i one koji žele da se bolje upoznaju sa geološkom i biološkom istorijom regiona.

Otkriće Qunkasaure pintiquiniestra nije samo još jedan dodatak na spisak sauropodnih dinosaurusa, već i primer kako nauka može da kombinuje lokalnu istoriju, kulturu i umetnost, stvarajući most između prošlosti i sadašnjosti.

(Telegraf Nauka / EurekAlert)