Izuzetno očuvani fosili sa Visokog Atlasa u Maroku otkrivaju 3D anatomiju trilobita iz kambrijuma

D. M.

Paleontolozi su pronašli dobro očuvane fosile trilobita iz kambrijuma na Visokom Atlasu u Maroku. Ti uzorci stari 510 miliona godina su među najbolje očuvanim trodimenzionalnim fosilima trilobita dosad pronađenim.

Trilobiti su izumrli zglavkari koji su dominirali faunom okeana u paleozoiku. Tokom njihovog postojanja na Zemlji, mnogo dužeg nego postojanje dinosaurusa, preživeli su dva velika događaja masovne ekstinkcije i dominirali ekosistemima okeanskog dna.

Zbog tvrdog, kalcifikovanog egzoskeleta koji je često dobro očuvan među fosilnim svedočanstvima, trilobiti predstavljaju neke od najbolje izučenih fosila morskih životinja, piše Sci.News.

Više od 20.000 vrsta je opisano tokom protekla dva veka. Međutim, dosad je sveobuhvatno naučno razumevanje ove fenomenalno raznovrsne grupe bilo ograničeno relativno oskudnom očuvanošću mekih tkiva.

„Ova trodimezionalna očuvanost je zaista zapanjujuća. Neočekivani rezultat našeg rada je otkriće da vulkanski pepeo u plitkom morskom okruženju može biti bogat izvor izuzetno očuvanih fosila“, kaže dr Greg Edžkomb, paleontolog iz Prirodnjačkog muzeja u Londonu.

Zahvaljujući činjenici da su ovi marokanski trilobiti bili prekriveni vrelim pepelom u morskoj vodi, njihova tela su fosilizovana vrlo brzo pošto se pepeo pretvorio u kamen.

Kalupi od pepela sačuvali su svaki segment njihovih tela, njihove noge i čak strukture slične dlakama duž ekstremiteta. Digestivni trakt trilobita je takođe sačuvan nakon ispunjavanja pepelom. Čak su male „školjke svetiljke“ ostale prikačene za egzoskelet trilobita.

Pomoću CT skeniranja i kompjuterskog modeliranja virtuelnih rendgenskih režnjeva, istraživači su otkrili da izasline na ivici usta imaju zakrivljene osnove slične kašici, ali da su toliko male da nisu primećene kod slabije očuvanih fosila.

Ranije se smatralo da trilobiti imaju tri para izraslina na glavi iza dugih antena, ali obe vrste iz Maroka pokazuju da postoje četiri para.

Usnasta struktura koja pokriva usta, zvana labrum, dokumentovana je prvi put kod trilobita.

Rezultati su pokazali specijalizovane parove ekstremiteta oko usta, dajući jasniju sliku kako su se trilobiti hranili, kaže dr Hari Berks, paleontolog sa Bristolskog univerziteta. Otkriveno je da izrasline na glavi i telu imaju gust niz unutra okrenutih bodlji, kao kod današnjih potkovičastih kraba.

„Vulkanski nanosi treba da budu novi predmet istraživanja, s obzirom na njihov izuzetan potencijal za prezervaciju bioloških ostataka, uključujući osetljiva meka tkiva“, kaže profesor Abderazak El Albani, geolog sa Univerziteta u Poatjeu.

Očekuje se da će ovi nalazi dovesti do značajnih otkrića o evoluciji života na našoj planeti.

(Telegraf Nauka/Sci.News)