Najstarija vrsta plivajuće meduze otkrivena u 505 miliona godina starim fosilima

Nova vrsta nazvana Burgessomedusa phasmiformis otkrivena je u Kanadi i vrlo dobro je očuvana.

Fosili su pronađeni u formaciji Berdžis Šejl, oblasti poznatoj po dobro očuvanim fosilima. Nova vrsta liči na veliku, plivajuću meduzu sa telom u obliku tanjira ili zvona do 20cm visine. Njenih otprilike 90 kratkih pipaka omogućavalo bi joj da hvata povelik plen, piše Guardian.

Meduze pripadaju podgrupi žarnjaka, najstarijoj grupi životinja koje postoje, zvanih meduzozoe. Sačinjene su od 95% vode i raspadaju se brzo, tako da se fosilizovani uzorci retko pronalaze, ali oni pronađeni krajem 80-ih i početkom 90-ih bili su izuzetno očuvani.

„Pronalazak tako neverovatno nežnih životinja očuvanih u stenovitim slojevima na vrhu ovih planina je tako divno otkriće“, kaže dr Žan Bernar Karon, kustos za paleontologiju beskičmenjaka u Kraljevskom muzeju u Ontariju.

Zbog retke pojave fosila meduza, njihova evoluciona istorija se uveliko proučava putem mikroskopskih fosilizovanih stadijuma larve i putem molekularnog izučavanja živih meduza.

Meduze je, zajedno sa njihovim rođacima, „izuzetno teško razaznati u fosilnoj evidenciji Kambrijuma“ uprkos tome što pripadaju jednoj od najranijih grupa životinja.

Otkriće Burgessomedusa phasmiformis pokazuje da je lanac ishrane u Kambrijumu bio mnogo složeniji nego što se ranije mislilo. Ovo otkriće ne ostavlja mesta sumnji da su plivale u tom periodu.

(Telegraf Nauka/Guardian)