Ovaj australijski džin je zvanično najveći dinosaurus koji je ikad postojao na najmanjem kontinentu

Australotitan Foto: Eromanga Natural History Museum / Xinhua News / Profimedia

Prvi ostaci Australotitana cooperensisa pronađeni su 2006. godine kod Eromange u jugoistočnom Kvinslendu u Australiji, a locirala ih je Robin Mekenzi, paleontološkinja iz Nacionalnog muzeja istorije u Eromangi, i to na zemlji koja je u njenom vlasništvu, piše PopSci.

Ona i njen muž su nazvali tada još nepoznatog dinosaurusa "Kuper", po reci Kuper krik, u čijoj blizini je nalazište. Onda su pozvali saradnike da dovrše iskopavanje.

Tim je zatim iskopao hiljade kilograma fosilizovanih kostiju. Ali samo iskopavanje nije bilo dovoljno: pravo istraživanje je tek usledilo. Na osnovu kostiju koje su iskopali, tim je posumnjao da je ovaj dinosaurus bio sauropod, tip dinosaurusa prethodno iskopavan u okolini (poznati sauropodi su, na primer, brontosaurus i brahiosaurus).

Ali kako bi otkrili kojoj tačno vrsti pripada "Kuper", naučnici su morali da metodološki uporede kosti koje su oni pronašli sa prethodno opisanim vrstama.

- Bilo je potrebno mnogo vremena jer to je veoma naporan posao. Treba da izvadite kosti iz zemlje, da pripremite fosile i onda da ih izučavate i uporedite sa svim vrstama dinosaurusa, globalno - kaže paleontolog Muzeja Kvinslenda i ko-autor studije Skot Hoknal za ABC.

Umesto da nose kolica puna fosila po svetu, naravno, tim je koristio 3D tehnologiju za skeniranje i analize.

- Ovo nam je omogućilo da virtuelno nosimo hiljade kilograma kostiju dinosaurusa u jednom laptopu od 3 kilograma - rekao je Hoknal.

Ne samo da su istraživači otkrili da "Kuper" nije član bilo koje od prethodno opisanih vrsta, nego su zvanično saopštili da je dinosaurus Australotitan, ili "južni titan" najveći dinosaurus koji je ikad živeo na ovom kontinentu. Po svemu sudeći, bio je težak negde između 25 i 81 tone, bio je dugačak između 25 i 30 metara, i oko 5 do 7 metara visok u kuku, što ga svrstava u grupu 10 do 15 najvećih dinosaurusa koji su ikad postojali. Za poređenje, Tiranosaurus reks je bio oko 12 metara dugačak i oko 4 metra visok.

Sa ovakvim merama, "Kuper" se pridružuje grupi "titanosaurusa", grupi mega-džinova koji su prethodno bili otkriveni samo u Južnoj Americi. On je živeo u periodu između 92 i 96 miliona pre današnjice.

Mekenzi je rekla da je Australotitan samo "vrh ledenog brega" i da postoje mnoge lokacije u Australije koje imaju mnogo potencijala za buduća iskopavanja i otkrića. Australotitan je bio biljojed, dodao je Haknal, i upitao se "šta je lutalo okolo i pokušavalo da pojede ove momke? Još nemamo dokaza, ali..."