Multilingvizam utiče na egzekutivne funkcije dece i bitne simptome autizma
Deca u višejezičnim domaćinstvima, uključujući onu sa autizmom, ispoljavaju jače egzekutivne funkcije, poput inhibicije, fleksibilnosti i razumevanja perspektive, u poređenju sa jednojezičnom. Govorenje više jezika takođe smanjuje repetitivna ponašanja i popravlja komunikaciju, ključne izazove u pogledu autizma.
Nalazi sugerišu da upotreba dva jezika poboljšava kognitivnu kontrolu, bez negativnih efekata na učenje jezika. Istraživači planiraju da prošire studiju, uključujući snimanje mozga, kako bi ispitali pun uticaj multilingvizma na kognitivne i društvene sposobnosti.
Nova studija sa Kalifornijskog univerziteta u Los Anđelesu (UCLA) doprinosi sve brojnijim dokazima o kognitivnim koristima od govorenja više jezika, otkrivajući da multilingvizam ne samo unepređuje generalne kognitivne sposobnosti, već da takođe možda pomaže u redukovanju izvesnih simptoma i jačanju kontrole svakodnevnih misli i postupaka dece sa autizmom i bez autizma.
Studija kaže da roditelji autistične i neautistične dece u višejezičnim domaćinstvima prijavljuju da njihova deca imaju jaču sveukupnu egzekutivnu funkciju, uključujući sposobnost fokusiranja, razumevanja gledišta drugih ljudi, komunikaciju i smanjene nivoe repetitivnih ponašanja, u poređenju sa decom u jednojezičnim domaćinstvima.
„Ispostavlja se da je govorenje više jezika, bez obzira da li imate dijagnostikovan autizam, povezano sa boljom inhibicijom, boljom prelaznošću ili fleksibilnošću, kao i boljom sposobnošću shvatanja perspektive“, kažu istraživači.
Prvobitno na Univerzitetu Majami, studija je regrutovala više od 100 autistične i neautistične dece stare 7-12 godina iz jednojezičnih i višejezičnih domaćinstava. U većini višejezičnih domaćinstava upotrebljavani su španski i engleski jezik.
Od roditelja je zatraženo da ocene egzekutivne funkcije svoje dece, koje su obično pogođene autizmom. Među ocenjenim veštinama bili su inhibicija, sposobnost potiskivanja nevažnih radnji ili gubitka pažnje; radna memorija, sposobnost zadržavanja nečega na pameti, npr. pamćenje telefonskog broja; fleksibilnost, sposobnost prelaska između dva ili više zadataka, poput igranja sa igračkama i sređivanja nakon toga.
Od roditelja je takođe zatraženo da ocene neke od ključnih sposobnosti pogođenih autizmom, kao što su razumavanje različitih gledišta, društvena komunikacija i ponavljajuća ponašanja.
Rezultati ispitivanja pokazuju da je multilingvizam povezan sa boljom inhibicijom, fleksibilnošću ponašanja i razumevanjem gledišta kod dece sa autizmom i bez autizma.
„Ako morate da koristite dva jezika, morate da potisnete jedan da biste koristili drugi. U tome je poenta, da inhibicija može biti osnažena poznavanjem dva jezika“, kažu istraživači.
Govorenje više jezika je takođe pozitivno uticalo na neke od bitnih simptoma autizma, unapređujući komunikaciju, smanjujući ponavljajuća ponašanja i poboljšavajući sposobnost razumevanja perspektiva.
Roditelji autistične dece mogu biti zabrinuti da bi poznavanje više jezika moglo dovesti do zaostajanja u razvoju kad je u pitanju učenje jezika. Međutim, dosadašnji dokazi sugerišu da nema negativnih uticaja i da su moguće dugoročne koristi.
Dalje istraživanje će uključiti oko 150 dece sa autizmom i više testova egzekutivne funkcije i jezika, kao i snimanje mozga. Za informacije o studiji i učešću posetite https://www.semel.ucla.edu/bccl.
Autizam je povezan sa izraženom heterogenošću sposobnosti egzekutivne funkcije. Komponente egzekutivne funkcije, uključujući inhibiciju i fleksibilnost ponašanja, povezane su sa bitnim simptomima autizma poput shvatanja perspektive, društvene komunikacije i repetitivnog ponašanja.
Nedavno istraživanje sugeriše da multilingvizam može imati pozitivan efekat na sposobnosti egzekutivne funkcije, naročito kod dece sa autizmom. Međutim, nedostaje sveobuhvatno razumevanje o povezanosti između multilingvizma, egzekutivne funkcije i bitnih simptoma kod dece sa autizmom.
U predstavljenoj studiji, te veze su ispitivane kod dece starosti 7-12 godina, sa ili bez autističnog poremećaja. Rezultati sugerišu, prema podacima dobijenim od roditelja, da višejezična deca imaju jače sposobnosti inhibicije, bihevioralne fleksibinosti i shvatanja perspektive nego jednojezična deca.
Osim toga, otkrivena je značajna interakcija između dijagnoze i multilingvizma u pogledu inhibicije – efekti multilingvizma su bili jači za decu sa autizmom nego onu sa tipičnim razvojem.
Konačno, otkriveni su indirektni efekti multilingvizma na razumevanje perspektive, društvenu komunikaciju i repetitivna ponašanja posredovana veštinama egzekutivne funkcije.
Ovi nalazi pokazuju pozitivan uticaj koji bi višejezično iskustvo moglo imati na unapređenje egzekutivne funkcije i redukciju simptoma povezanih sa autizmom.
(Telegraf Nauka/Neuroscience News)
Video: Svečana dodela priznanja projektima građanskih naučnih istraživanja
Nauka Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.