Revolucionarno: Ubrizgani molekul ubrzava zarastanje rana 2,5 puta

Korišćenje neuropeptida CGRP može da pomogne u lečenju oštećenog tkiva i regeneraciji mišića, pokazalo istraživanje u Australiji

nervne ćelije Foto: Janik Chemolli / Panthermedia / Profimedia

Naučnici su otkrili ključan korak u zarastanju rana, koji je onesposobljen kod bolesti poput dijabetesa. Što je još važnije, uspeli su da ubrizgavanjem molekula uključenog u zarastanje tkiva drastično ubrzaju te procese – zarastanje rana 2,5 puta, a regeneraciju mišića 1,6 puta.

Istraživanje, čiji rezultati su objavljeni u žurnalu Nature, rađeno je na životinjskim modelima.

- Ovo otkriće moglo bi da transformiše regenerativnu medicinu jer baca novo svetlo na ključnu ulogu senzornih neurona u organizaciji oporavka i regeneracije tkiva, što daje nadu – rekao je glavni istraživač studije Mikael Martino, vanredni profesor Australijskog instituta za regenerativnu medicinu Univerziteta Monaš, prenosi ScienceDaily.

Nociceptori, neuroni koji osećaju bol, upozoravaju nas na potencijalno opasne stimuluse u tkivu poput štete na tkivu, zapaljenja, temperature i pritiska. Istraživači su otkrili da tokom procesa lečenja, krajevi senzornih neurona rastu u povređenu kožu i mišićno tkivo, komunicirajući sa imunoćelijama preko neuropeptida nazvanih CGRP.

- Izuzetno je što ovi neuropeptidi deluju na imunoćelije tako što ih kontrolišu i pokreću zarastanje posle povrede – rekao je Martino u saopštenju Univerziteta Monaš.

Otkrili su da su senzorni neuroni ključni za stvaranje CGRP jer kada se uklone to smanjuje broj CGRP i značajno zaustavlja zarastanje kože i regeneraciju mišića.

Kada su naučnici miševima sa neuropatijom sličnom onoj kod dijabetičara dali CGRP, to je dovelo do ubrzanog zarastanja rana i regeneracije mišića.

- Ovo je velika nada za regenerativnu medicinu, posebno za lečenje tkiva koja sporo zarastaju i za hronične rane – rekao je prof. Martino.

(Telegraf Nauka / ScienceDaily)

• vojislav@ymail.com

2. april 2024. | 16:22

Али исто тако молекул ЦГРП смањује нивое допамина и индукује понашања слично анксиозности.

• Mihajlović Dragan