Šta se dešava sa ćelijama raka nakon što ih ubiju različite terapije?

Nekad fagociti gutaju mrtve ćelije kancera, ali nekad ćelijski ostaci mogu da podstaknu rast tumora

Ćelije raka Foto: Zoonar GmbH / Alamy / Alamy / Profimedia

Lekovi za rak poput hemoterapije ubijaju ćelije tumora tako što ih, na primer, teraju da se samouništavaju, smežuraju i tiho umru u procesu koji se zove apoptoza ili, ređe, tako što pokreću eksplozivniju formu ćelijske smrti nazvanu nekroptoza, piše LiveScience.

Ali šta se dešava sa tim ćelijama raka nakon što ih terapija ubije?

Kada ćelije raka umru, njihove membrane su obično kompromitovane, kao što je slučaj sa aptopozom, formom programirane ćelijske smrti koji uklanja nepotrebne ili oštećene ćelije iz tela. Kada se molekularni prekidači koji pokreću apoptozu „upale“, umiruća ćelija se smanjuje i delovi njene membrane se razbijaju. To dovodi do curenja unutrašnjih delova ćelije što privlači fagocite ili imunoćelije odgovorne za konzumiranje ćelijskog otpada.

Prizvani fagociti gutaju mrtve ćelije raka i razvijaju ih na manje komponente poput šećera i nukleinskih kiselina. Tim procesom, mrtve ćelije raka se recikliraju u komponente koje mogu da koriste druge ćelije.

U slučaju apoptoze, ćelijske komponente se generalno recikliraju na ovaj način umesto da se izbacuju iz tela. Lekovi protiv raka nekad pokreću i druge tipove ćelijske smrti poput nekroptoze, kada ćelije oteknu i pucaju umesto da se smanuju. Fagociti efikasno proždiru i ove tipove umirućih ćelija.

Međutim, umiruće ćelije raka ne odlaze uvek tiho. Studije su pokazale da otpuštanjem otpada koji pokreće zapaljenja, umiruće ćelije raka nekad stimulišu rast preživelih ćelija raka. Ovaj fenomen, poznat kao Revesov efekat, mogao bi da objasni kako se neki rakovi vraćaju posle tretmana. Toje prvi put primećeno pedesetih godina kod miševa sa tumorima. Skorije, u istraživanju iz 2018, tim naučnika je pkazao da zračenje i hemioterapija mogu da pokrenu otpuštanje citokina, molekula koji pospešuju zapaljenja i to nekad podržava rast tumora.

Makrofage, tip fagocita, otpuštaju ove molekule u cilju borbe protiv kancera. U studiji iz 2023. grupa naučnika otkrila je da jezgro umiruće ćelije raka može nekad da otekne i pukne otpuštajući DNK i druge molekule u njihovo okruženje. Kod miševa, ovi rasuti molekulim mogu da ubrzaju metastazu, širenje ćelija raka van originalnog tumora. Te studije bacaju novo svetlo na ulogu smrti ćelija tumora na progresiju raka i njegovu ponovnu pojavu, ali su ova istraživanja i dalje u ranoj fazi i naučnici ne razumeju potpuno kakve signale umiruća ćelija kancera šalje ostatku tela.

(Telegraf Nauka/LiveScience)