Čamci iz bronzanog i gvozdenog doba na izložbi u arheološkom parku: Stari su od 2.500 do 3.500 godina
Tri dobro očuvana čamca od hrasta i javora, koji su se koristili za transport i ribolov u bronzanom i gvozdenom dobu biće od danas izloženi u arheološkom parku Flag Fen u Piterborou, a naučnici veruju da oni otkrivaju detalje iz praistorije Kembridžšira, pre svega o praistorijskim tehnikama stolarije i gradnje, kao i o metodama transporta.
Čamci, stari od 2.500 do 3.500 godina bili su među 9 otkrivenih u kamenolomu u Kembridžširu pre 13 godina, što je najveća grupa praistorijskih čamaca pronađenih na istom lokalitetu u Velikoj Britaniji i od njih je većina bila dobro očuvana, dok je jedan još mogao da pluta uprkos starosti i uslovima u kojim ase nalazio, piše Gardijan.
Nakon konzervacije, tri broda će prvi put biti izložena javnosti, a ostali su još deo projekta konzervacije u specijalizovanom objektu izgrađenom u arheološkom parku Flag Fen.
Čamci su iskopani iz korita drevnog, zamuljenog potoka na farmi Mast u Kembridžširu, a analiza je utvrdila specifične vrste drveća koje su korišćene, metode sečenja i alate korišćene u njihovoj izradi. Kako se navodi, brodovi od balvana bili su jednostavna plovila napravljena izdubljivanjem jednog debla, a od iskopavanja, drveni čamci su konzervirani u klimatski kontrolisanim uslovima korištenjem specijalizovanog voska i vodenog rastvora.
Tri čamca koja će od danas biti stalno izložena uključuju hrastovu posudu iz srednjeg bronzanog doba, dugu 6,3 metra, koja iznutra ima delove ugljenisanja, fragment hrastovog čamca iz srednjeg bronzanog doba, dug 2,2 metra, sa složenom popravkom unutar trupa i fragment čamca iz ranog bronzanog doba, dug 0,8 metara, napravljen od poljskog javora.
Istraživač arheološke jedinice u Kembridžu Jona Robinson Zeki rekla je da su čemci neverovatno otkriće.
- Ovi jednostavni, ali izuzetno efikasni čamci korišćeni su za navigaciju rekom u močvarnom području gotovo jedan milenijum. U njihovoj raznolikoj konstrukciji možemo da vidimo kako su se kvaliteti različitih vrsta i veličina drveća koristili za izradu čamaca, od malih, okretnih kanua do dugih, stabilnih plovila sličnih čunkerima. Ova plovila su korištena za postavljanje zamki za ribu, ali i za prevoz ljudi, potencijalno zajedno sa životinjama i materijalima - rekla je ona.
Tokom perioda, područje je postalo vlažnije, a nivo podzemnih voda je postepeno rastao, dodala je ona.
- Od sezonski vlažnog stanja, vlažno je tokom većeg dela godine, područje se sve više pretvara u močvaru. Čamci su postali glavni način prevoza robe - rekla je Robinson Zeki.
Stanje nekih čamaca sugerisalo je da su uskladišteni u vodi kako bi se sprečilo pucanje ili savijanje, s namerom da se kasnije izvade za dalju upotrebu, rekla je ona i dodala da je većina čamaca došla do kraja svog funkcionalnog veka.
(Telegraf Nauka/Tanjug)