Misija PLATO je napravila važan korak u cilju potrage za egzoplanetama

D. M.

Satelit Evropske svemirske agencije PLATO, koji će tragati za planetama sličnim Zemlji u zonama pogodnim za život oko zvezda, korak je bliže lansiranju nakon obezbeđivanja elektronike.

teleskop PLATO Foto: Wikipedia/ESA, CC BY 3.0 IGO

Satelit za planetarne tranzite i oscilacije zvezda (PLATO), koji treba da bude lansiran krajem 2026, posmatraće hiljade relativno sjajnih zvezda na velikoj površini neba, tražeći malena, regularna opadanja sjaja dok planete prolaze ispred njih, privremeno blokirajući mali deo zvezdane svetlosti.

Analiza tih tranzita i varijacija zvezdane svetlosti omogućiće astronomima da identifikuju svojstva planeta i njihovih zvezda.

Satelit će koristiti komplet od 26 malih teleskopa i kamera. Elektronika za te kamere – koja čita sadržaj više od 80 miliona piksela u četiri sekunde za svaku kameru – dostavljena je u Centar za istraživanje svemira u Liježu u Belgiji, nakon što je dizajnirana, napravljena i testirana u Laboratoriji za nauku o svemiru Londonskog univerzitetskog koledža, uz podršku svemirske agencije Ujedinjenog Kraljevstva.

Oprema je zatim integrisana u optiku kamera i dodatni testovi su izvedeni pre ugrađivanja delova u letelicu u Nemačkoj.

Astronomi su dosad otkrili više od 5.000 planeta izvan našeg solarnog sistema, takozvanih egzoplaneta, ali nijedna nije zaista poput Zemlje u smislu veličine i udaljenosti od neke zvezde slične našem Suncu.

PLATO će tragati za planetama u „zoni pogodnoj za život“ – na udaljenosti od zvezde gde tečna voda može da postoji na njihovoj površini.

Naučnici sa Londonskog univerzitetskog koledža su sarađivali sa partnerima među kojima su britanske kompanije Teledajn (proizvodnja CCD uređaja koji konvertuju fotone u elektrone) i Sper elektron (sklapanje 13 elektronskih ploča).

Laboratorija za nauku o svemiru je takođe izvela detaljnu kalibraciju svakog senzora (elektronike i CCD uređaja) pomoću vakuumskih komora koje imitiraju svemirsko okruženje.

Nakon lansiranja, PLATO će putovati do Lagranžove tačke 2 – 1,5 miliona kilometara od Zemlje na strani suprotnoj Suncu. Sa te tačke će posmatrati više od 200.000 zvezda tokom planirane četvorogodišnje misije.

(Telegraf Nauka/UCL)