Ogromna eksplozija u galaksiji „Cigara“ otkriva retku vrstu zvezde koja nije viđena van Mlečnog puta

Izuzetno kratkotrajna, ultrasjajna eksplozija odvela je astronome do novopronađene magnetne zvezde izvan Mlečnog puta, koja bi mogla biti prva od mnogih vangalaktičkih magnetara.

M82, Mesje 82, Cigara Foto: NASA, ESA, and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Novootkriveni magnetar, gusti ostatak nekada sjajne zvezde sa izuzetno jakim magnetnim poljem, nalazi se u galaksiji M82 (poznatoj kao „Cigara“), otprilike 12 miliona svetlosnih godina od Zemlje.

Ponekad nazivani najsnažnijim magnetima univerzuma, magnetari su brzo vrteće, intenzivno magnetizovane verzije neutronskih zvezda – ostaci eksplozija supernova – koje sijaju hiljadama puta jače nego Sunce, piše Live Science.

Međutim, njihove erupcije su toliko kratkotrajne i nepredvidljive da predstavljaju nezgodne objekte za proučavanje. Samo još tri erupcije magnetara su zabeležene tokom poslednjih 50 godina.

Sredinom novembra 2023, teleskop „Integral“ Evropske svemirske agencije (ESA) detektovao je kratkotrajan iznenadan bljesak gama zraka u pravcu M82. Slično zračenje takođe izbija tokom rađanja crnih rupa, spajanja vrtećih neutronskih zvezda i drugih egzotičnih fenomena nevezanih za magnetare.

„Odmah smo shvatili da je u pitanju nešto specijalno. Bljeskovi gama zraka dolaze iz velike daljine i bilo gde na nebu, ali je ovaj došao iz sjajne bliske galaksije“, kaže Sandro Meregeti iz Nacionalnog instituta za astrofiziku u Italiji.

Dalje opservacije teleskopima u svemiru i na Zemlji nekoliko sati kasnije lokalizovale su poziciju bljeska unutar M82. Umesto išćezavajućeg naknadnog sjaja i gravitacionih talasa koji su očekivani kod običnog praska gama zraka, astronomi su videli samo vreo gas i zvezde, što je potvrdilo da je bljesak došao od magnetara.

Takozvani „zvezdotres“, kad intenzivna magnetna polja magnetara prekidaju rotaciju zvezde i remete njene spoljne slojeve, razbio je površinu zvezde i izbacio visokoenergetske gama zrake širom svemira.

Da su prateće opservacije obavljene samo dan kasnije, ne bismo imali tako jake dokaze da je zaista u pitanju magnetar, rekao je Jan Uve Nes iz ESA.

Najnovije otkriće je dodatak trima magnetarima koji su već pronađeni u našoj galaksiji. Među njima se ističe onaj primećen 2004, koji je, iako na pola puta preko galaksije, bio dovoljno blizu da njegovo zračenje nakratko preplavi našu planetu i privremeno zaustavi nekoliko svemirskih letelica. Novootkriveni magnetar je, pak, toliko daleko da je uticaj na Zemlju krajnje malo verovatan.