Međuzvezdani signal povezan s vanzemaljcima uhvaćen 2014: Naučnici konačno otkrili o čemu se radi

Tim istraživača detektovao je poreklo signala za koji se mislilo da je stigao sa interstelarnog meteora, oko koga su se plele razne teorije

Meteori Ilustracija: Alan Dyer / Zuma Press / Profimedia

Zvučni talasi za koje se mislilo da su stigli od meteora koji je pao severno od Papue Nove Gvineje skoro sigurno su vibracije kamiona sa obližnjeg puta, pokazalo je istraživanje koje su predvodili naučnici sa Univerziteta Džon Hopkins. Ova otkrića bacaju dodatnu senku i na materijal izvučen sa dna okeana prošle godine, za koji se verovalo da je sa istog meteora, navedeno je u saopštenju Univerziteta.

- Signal je promenio pravac tokom vremena i to tako da se tačno poklapa sa putem koji prolazi kraj seizmometra. Veoma je teško uzeti signal i potvrditi da nije od nečega. Ali ono što možemo da uradimo je da pokažemo da ima mnogo signala poput ovog i da pokažemo da svi imaju karakteristike koje bismo očekivali od kamiona, a nijednu koju bismo očekivali od meteora – rekao je Bendžamin Fernando, planetarni sezmolog sa Univerziteta Džon Hopkins i vođa istraživanja.

Kada je meteor ušao u Zemljinu atmosferu iznad zapadnog Pacifika u januaru 2014, događaj je povezan sa vibracijama zemlje koje su zabeležene na seizmičkoj stanici na ostrvu Manus. U leto 2023. sa dna okeana, blizu mesta gde se mislio da su ostaci meteora pali, izvučen je materijal za koji je navedeno da možda ima „vanzemaljsko tehnološko poreklo“, prenosi EurekAlert!

Međutim, Fernando smatra da je sve to zasnovano na pogrešnim podacima i da je meteor u stvari ušao u atmosferu na drugom mesu. Njegov tim nije našao dokaze seizmičkih talasa meteora.

- Lokacija vatrene kugle bila je u stvari veoma daleko od mesta na kome je okeanografska ekspedicija izvukla ove framente. Ne samo da su koristili pogrešan signal, već su otišli i na pogrešno mesto – rekao je Fernando.

Koristeći podatke stanica u Australiji i na Palau, koje su dizajnirane za detekciju zvučnih talasa nuklearnog testiranja, Fernandov tim je identifikovao lokacije na koje je meteor mogao da padne, a koje su više od 160 kilometara udaljene od mesta istraživanja.

Inače, eksplozivnu teoriju o vanzemaljskom poreklu fragmenata izvučenih sa dna Tihog okeana još u avgustu je objavio fizičar sa Harvarda Avi Loub. On je rekao da je reč o delu objekta koji je stigao do Zemlje iz dalekog solarnog sistema.

- Sjajne vesti! Prvi put u istoriji naučnici su analizirali materijale iz objekta od otprilike jednog metra koji je došao izvan Sunčevog sistema. Objekat je zapalio nebo iznad Pacifika kada je sleteo pre skoro decenije. Imao sam sreće da organizujem analize 57 sferula koje su ostale nakon pada prvog poznatog međuzvezdanog meteora IM1 - poručio je tada Loub.

Međutim, nekoliko naučnika je proverilo tu tezu. U novembru je Patricio A. Galard, fizičar sa Univerziteta u Čikagu, objavio da uopšte nije reč o ostacima meteora, već da su u pitanju ostaci pepela od uglja.

Astrofizičar dr Itan Sigel u tekstu za Big Think nekoliko dana kasnije objavio je da „Loub za svoje izvanredne tvrdnje nema nikakve dokaze jer ne zna gde je veliki meteor udario u Zemlju, ne zna da li su sfere koje je uzeo sa dna okeana uopšte povezane sa tim meteorom i nema potvrdu da su iz drugog solarnog sistema, a još manje da su napredna vanzemaljska tehnologija“.

Na arXiv je u novembru objavljen i rad Stivena Deša, profesora Škole za Zemlju i svemirska istraživanja Državnog univerziteta Arizona, i Alana Džeksona, profesora Odeljenja za fiziku, astronomiju i geonauke Univerziteta u Tausonu, koji osporavaju Loubovu tezu da su na našu planetu uopšte pali ostaci međuzvezdanog meteora, a kamoli da je reč o vanzemaljskim sferama.

(Telegraf Nauka / EurekAlert!)