Redklifski talas se talasa

D. M.

Astronomi su zabeležili oscilaciju našeg džinovskog, gasovitog suseda.

redklifski talas Foto: HARVARD UNIVERSITY/Ralf Konietzka, Alyssa Goodman, and WorldWide Telescope

Pre nekoliko godina, astronomi su otkrili jednu od najvećih tajni Mlečnog puta: ogromni, talasasti lanac gasovitih oblaka u susedstvu našeg Sunca proizvodi grupe zvezda duž spiralnog kraka naše galaksije.

Ta struktura je nazvana Redklifski talas, u čast Harvardskog Redklifskog Instituta, gde je otkrivena. Istraživači sad izveštavaju da Redklifski talas ne samo izgleda kao talas, već da se i kreće kao talas – oscilirajući kroz prostor-vreme baš kao „talas“ preko stadiona punog navijača, piše EurekAlert.

„Pomoću kretanja novorođenih zvezda u gasovitim oblacima duž Redklifskog talasa možemo pratiti kretanje njihovog natalnog gasa kako bismo pokazali da se Redklifski talas zaista talasa“, kažu naučnici sa Harvarda.

Godine 2018, astronomi su mapirali 3D pozicije zvezdanih porodilišta u galaktičkom susedstvu Sunca. Kombinujući nove podatke misije „Gaja“ Evropske svemirske agencije sa „3D mapom prašine“, primetili su obrazac koji je doveo do otkrića Redklifskog talasa 2020.

„To je najveća koherentna struktura za koju znamo i veoma nam je blizu. Sve vreme je bila tamo, ali nismo znali jer nismo mogli da napravimo ove modele distribucije gasovitih oblaka blizu Sunca u visokoj rezoluciji, u 3D“.

3D mapa prašine iz 2020. jasno je pokazala da Redklifski talas postoji, ali tadašnja merenja nisu mogla da pokažu da li se kreće.

Poput ljudi na stadionu koji ustaju i sedaju jedan za drugim da bi „napravili talas“, jata zvezda duž Redklifskog talasa pomeraju se gore-dole, stvarajući obrazac koji putuje kroz naše galaktičko susedstvo.

Slično načinu na koji navijači padaju nazad na svoja sedišta putem Zemljine gravitacije, Redklifski talas oscilira usled gravitacije Mlečnog puta.

Razumevanje ove džinovske strukture, dugačke 9.000 svetlosnih godina, samo 500 svetlosnih godina daleko od Sunca u najbližoj tački, suočava se sa još većim izazovima. Ne zna se šta je prouzrokovalo Redklifski talas ili zašto se kreće na takav način.

Teorije o nastanku Redklifskog talasa kreću se u rasponu od eksplozija masivnih zvezda, zvanih supernove, do poremećaja izvan galaksije, poput sudara neke patuljaste satelitske galaksije sa Mlečnim putem.

Istraživači takođe iznose računicu koliko bi tamne materije moglo doprineti gravitaciji odgovornoj za kretanje talasa. Ispostavlja se da nije potrebna znatna tamna materija da bi se objasnilo to kretanje. Gravitacija obične materije dovoljna je za talasanje talasa.

Osim toga, otkriće oscilacije pokreće nova pitanja o dominantnosti ovih talasa širom Mlečnog puta i drugih galaksija. Pošto izgleda da Redklifski talas čini kičmu najbližeg spiralnog kraka u Mlečnom putu, talasanje tog talasa moglo bi značiti da spiralni krakovi galaksija generalno osciliraju, što galaksije čini još dinamičnijim.

(Telegraf Nauka/EurekAlert)