Neobična prašina na Mesečevom kamenju

D. M.

Istraživači proučavaju interakciju prašine sa stenama i pronalaze kamenje sa potencijalnim anomalijama.

Mesec je skoro potpuno prekriven prašinom. Za razliku od prašine na Zemlji, ova prašina nije izglađena vetrom i vremenskim prilikama, već je oštra i takođe naelektrisana. Ona je predmet proučavanja od „Apolo“ ere s kraja 1960-ih.

Sad je međunarodni istraživački tim prvi put otkrio neregularno kamenje na lunarnoj površini koje je prekriveno prašinom i verovatno ima specijalna svojstva – kao što su magnetne anomalije, piše EurekAlert.

Najznačajniji nalaz je da samo mali broj stena na Mesecu ima sloj prašine sa vrlo posebnim reflektivnim svojstvima. Na primer, prašina na tim novopronađenim stenama reflektuje Sunčevu svetlost drugačije nego na već poznatom kamenju. Ovi novi nalazi pomažu naučnicima da shvate procese koji formiraju i menjaju površinu Meseca.

Poznato je da postoje magnetne anomalije na lunarnoj površini, naročito u blizini regiona zvanog Reiner Gama. Međutim, pitanje da li kamenje može imati magnetna svojstva nije nikad istraženo.

Istraživači su prvobitno bili zainteresovani za napukle stene. Pomoću veštačke inteligencije su pretraživali oko milion snimaka. Algoritam je identifikovao oko 130.000 zanimljivih kamenova, od kojih su polovinu pregledali naučnici.

„Uočili smo stenu sa izrazito tamnim oblastima na samo jednoj slici. Ta stena se znatno razlikovala od svih ostalih, pošto baca manje svetla nazad prema Suncu. Mislimo da je to zbog strukture prašine, gustine i veličine zrnaca“, kaže Otavijano Riš iz Instituta za planetologiju Minsterskog univerziteta.

„Obično je lunarna prašina vrlo porozna i reflektuje mnogo svetla nazad u pravcu osvetljenja. Međutim, kad je prašina kompaktna, ukupni sjaj se obično povećava. To nije slučaj sa ovim stenama“, dodaje Marsel Hes sa Dortmundskog tehničkog univerziteta.

Naučnici planiraju dalje istraživanje procesa koji dovode do interakcija između prašine i stena i do formiranja specijalne strukture prašine. Među tim procesima su podizanje prašine zbog elektrostatičkog napona i interakcija solarnog vetra sa lokalnim magnetnim poljima.

Pored brojnih drugih međunarodnih misija na Mesec, NASA će u narednim godinama poslati automatski rover, mobilnog robota, u region Reiner Gama radi pronalaženja sličnih vrsta stena sa specijalnom prašinom.

Čak i ako je to samo san o budućnosti, bolje razumevanje kretanja prašine može pomoći u planiranju ljudskog naseljavanja Meseca. Uostalom, znamo iz iskustva astronauta da prašina donosi mnogo problema, kao što je kontaminacija životnog prostora (svemirskih stanica) i tehničke opreme.

(Telegraf Nauka/EurekAlert)

• Krejzi Hors

28. januar 2024. | 08:33

Neobična prašina na kamenu u holivudskom studiju.Hahaha ,koga vi lažete prevaranti jedni.Niste nikada izašli izvan Van-Alenovih prstenova niti ćete .