Novi hladni rat SAD i Rusije ne sprečava saradnju u svemiru: NASA i Roskosmos postigli dogovor

Odluka je doneta kako bi se očuvala pouzdanost Međunarodne svemirske stanice kao celine, objavio je Roskosmos

Svemirska šetnja, Međunarodna svemirska stanica Foto: Frank Rubio/NASA / Zuma Press / Profimedia

Novi hladni rat između Rusije i Amerike blokirao je saradnju ove dve zemlje u skoro svim oblastima, ali ne i u ispitivanju svemira. Roskosmos i NASA dogovorili da nastave da zajednički lansiraju astronaute i kosmonaute do Međunarodne svemirske stanice (MSS) bar do kraja 2025, piše The Moscow Times.

- Sporazum je postignut da se nastavi sa zajedničkim letovima i tokom 2025. Odluka je doneta kako bi se očuvala pouzdanost Međunarodne svemirske stanice kao celine. Cilj je da uvek bude garantovano prisustvo bar jednog predstavnika Roskosmosa u ruskom segmentu MSS i prisustvo bar jednog predstavnika NASA u američkom segmentu – navedeno je u saopštenju ruske svemirske agencije.

Trenutno se astronauti i kosmonauti prebacuju do orbite u letelicama „dragon“ kompanije SpejsEks za misije NASA i u letelicama „sojuz“ za misije Roskosmosa.

Prema postojećim planovima, MSS će funkcionisati bar do 2030. Rusija je najavila da će ostati u programu do 2028.

Od završetka Hladnog rata 1991. SAD i Rusija su započeli mnoge zajedničke programe u svemiru. Nakon 2014. i ruskog preuzimanja Krima odnosi dve sile su se pogoršali, a u fazu koju mnogi smatraju novim hladnim ratom ušli su kada je Rusija pokrenula veliki napad na Ukrajinu u februaru 2022.

Nakon toga, prekinuta je saradnja dve zemlje u skoro svim oblastima, a svemirski programi su jedini izuzetak.

Međunarodna svemirska stanica lansirana je u svemir 20. novembra 1998, pre nešto više od 25 godina.

U orbiti je trenutno sedmoro ljudi – komandir Andreas Mogensen iz Danske, Džazmin Mogbeli i Loral Ohara iz SAD, Satoši Furukava iz Japana, Konstantin Borisov, Oleg Kononenko i Nikolaj Čub iz Rusije.

(Telegraf Nauka/The Moscow Times)

• Слађана Точиловац Шаљић

3. januar 2024. | 11:30

Одлично. Разговори и сарадња у космосу између различитих страна сада да се пренесу и на Земљу. Јер планети је хитно потребан мир. Човечанству је преко главе ратова. Људи хоће мир. Хоће одговорне политичаре, а не папагаје који стално понављају исте мантре, а жртава и разарања је све више. Зар нису довољне природне катастрофе које људску егзистенцију претварају у прах. Него су нам још и сви сукоби надвили Дамаклов мач у виду глобалног рата који би запечатио судбину људском роду. Ова и будуће генерације заслужују будућност. Имамо право на будућност. Имамо право на напредак. И живот.

• Перагеније