Sudarile se dve neutronske zvezde: Prvi put detektovan nastanak teških elemenata

Prilikom eksplozije nastao je hemijski element telur

Kilonova Foto: M. KORNMESSER / AFP / Profimedia

Sudar dve neutronske zvezde udaljene od nas oko milijardu svetlosnih godina stvorio je retke teške elemente, pokazali su rezultati do kojih je tim naučnika došao koristeći više svemirskih i zemaljskih teleskopa, uključujući Džejms Veb, Fermi i Svift, objavila je NASA na svom sajtu.

Posmatrana je neverovatno sjajna eksplozija kilonove GRB 230307A i identifikovano da je sudar neutronskih zvezda doveo do toga. Podaci prikupljeni pomoću Džejmsa Veba pomogao je naučnicima da detektuju hemijski element telur nakon eksplozije.

Drugi elementi blizu telura u periodnom sistemu elemenata, poput joda, verovatno su prisutni u materijalu koji je kilonova izvacila. Kilonova je eksplozija koja nastaje ili sudarom dve neutronske zvezde ili sudarom neutronske zvezde sa crnom rupom.

- Više od 150 godina otkako je Dmitrij Mendeljejev napravio periodni sistem elemenata konačno smo u poziciji da vidimo kako oni nastaju, zahvaljujući teleskopu Džejms Veb – rekao je Endrju Livan sa Univerziteta Radbod u Holandiji i Univerziteta Vorik u Britaniji.

Dugo se smatralo da su sudari neutronskih zvezda idealni „ekspres lonci“ za stvaranje nekih od najređih elemenata težih od gvožđa, ali do sada se u dokazivanju toga nailazilo na prepreke.

Kilonove su ekstremno retke, zbog čega je teško i primetiti ih. Slučaj kilonove GRB 230307A primetio je prvo Fermi, u martu, što je druga najsjajnija eksplozija gama-zraka koja je primećena u poslednih pola veka. Ona je bila oko 1.000 puta jača od tipične eksplozije gama-zraka koje Fermi beleži. Trajala je 200 sekundi, što je veoma dugo.

Zahvaljujući sposobnostima teleskopa Džejms Veb naučnici su uspeli da identifikuju mesto odakle su dve neutronske zvezde – spiralna galaksija udaljena od mesta sudara 120.000 svetlosnih godina.

Studija o tome objavljena je u žurnalu Nature.

(Telegraf Nauka/NASA)