Astronomi otkrivaju mnoštvo galaksija sličnih Mlečnom putu u ranom univerzumu

Galaksije iz ranog univerzuma su sličnije našem Mlečnom putu nego što se mislilo i to značajno menja čitav način na koji naučnici razmišljaju o strukturnoj formaciji u univerzumu.

slike drevnih galaksija sa svemirskog teleskopa „Džejms Veb Foto: Tanjug/AP/NASA

Pomoću svemirskog teleskopa „Džejms Veb“, međunarodni tim istraživača otkrio je da galaksije poput našeg Mlečnog puta dominiraju širom univerzuma i da su iznenađujuće uobičajene, piše Science Daily.

Ove galaksije sežu daleko u prošlost univerzuma i mnoge od njih su formirane pre 10 i više milijardi godina.

Mlečni put je tipična galaksija sa diskom, u obliku sličnom palačinki ili kompakt disku, koja rotira oko svog centra i često ima spiralne grane. Ove galaksije se smatraju najuobičajenijim u bliskom univerzumu i mogle bi biti vrste galaksija u kojima se život može razviti s obzirom na njihovu istoriju formiranja.

Međutim, astronomi su ranije mislili da su ove vrste galaksija previše krhke da bi postojale u ranom univerzumu kad su spajanja galaksija bila češća, uništavajući ono što smo smatrali njihovim nežnim oblicima.

Novo otkriće pokazuje da su ove galaksije u obliku diska deset puta uobičajenije nego što su astronomi verovali na osnovu ranijih opservacija pomoću teleskopa „Habl“.

„Mislili smo da galaksije u obliku diska gotovo ne postoje dok univerzum nije oko šest milijardi godina star. Novi nalazi pomoću ‘Veba’ pomeraju nastanak ovih galaksija poput Mlečnog puta skoro do početka univerzuma“, rekao je Kristofer Konselis, profesor ekstragalaktičke astronomije na Mančesterskom univerzitetu.

„Strukture galaksija se formiraju ranije u univerzumu, zapravo mnogo ranije nego što je bilo ko mislio“, kaže Leonardo Fereira sa Univerziteta Viktorija u Kanadi.

„Novi nalazi pokazuju da su galaksije u obliku diska poput našeg Mlečnog puta najuobičajeniji vrsta u univerzumu. To implicira da većina zvezda postoji i nastaje unutar ovih galaksija, što menja naše čitavo shvatanje kako se galaksije formiraju. Ovi rezultati ukazuju i na značajna pitanja o tamnoj materiji u ranom univerzumu, o čemu znamo vrlo malo“, kaže Konselis.

Astronomi moraju preispitati naše shvatanje o formiranju prvih galaksija i o evoluciji galaksija tokom proteklih 10 milijardi godina.

(Telegraf Nauka/Science Daily)