Astronauti u svemiru gube mišićnu masu i snagu, novi eksperiment ESA mogao bi da im pomogne

Osobe koje provedu u Međunarodnoj svemirskoj stanici šest meseci gube skoro polovinu svoje snage, a električna stimulacija mogla bi to da promeni

Andreas Mogensen, astronaut Andreas Mogensen pred poletanje u svemir Foto: Joel Kowsky/Nasa / Zuma Press / Profimedia

Danski astronaut Andreas Mogensen 27. avgusta postao je prvi Evropljanin koji je pilotirao letelicom Dragon kompanije SpejsEks do Međunarodne svemirske stanice (MSS). Narednih 6 meseci u svemiru će izvesti više od 30 istraživačkih aktivnosti, među kojima su 3D štampa u svemiru, održavanje mentalnog zdravlja pomoću virtuelne realnosti i slikanje oblaka nad Zemljom da bi se bolje shvatio fenomen groma. Jedan eksperiment posebno zanima naučnike zbog potencijala da se obezbedi bolje zdravlje astronautima, ali i ljudima za planeti.

Gubitak mišićne mase neizbežna je posledica dugotrajnih svemirskih misija. Ranija istraživanja pokazala su da astronauti koji imaju između 30 i 50 godina nakon šest meseci u svemiru gube skoro polovinu svoje snage, što znači da na kraju misije imaju mišiće osobe od 80 godina, piše Space.com. Novim eksperimentom naučnici se nadaju da će stimulisati određene mišiće kako bi astronauti povratili mišićnu masu i snagu. Ova stimulacija mogla bi drastično da ubrza oporavak, a važna je i za potencijalna putovanja astronauta ka Mesecu i Marsu.

Metod nazvan neuromišićna električna stimulacija (NMES) nije nov. Na zemlji se on već koristi za rehabilitaciju pacijenata koji dugo nisu mogli da imaju fizičku aktivnost poput onih sa povredama kičme ili cerebralnom paralizom. Kratki električni pulsevi na ciljanim mišićima dovode do relativno jakih kontrakcija, čime se simulira efekat kontrakcije. U svemiru ova metoda još nije ispitana.

Mogensen, inače astronaut Evropske svemirske agencije (ESA), prvi je zamorac u ovom eksperimentu. On pripada takozvanoj kontrolnoj grupi, što znači da će predstavljati običnog astronauta čija će merenja u budućnosti biti korišćena za poređenje sa budućim učesnicima eksperimenta, ali on sam neće biti podvrgnut električnoj stimulaciji.

Umesto toga, njemu će biti mereni mišići i njihova snaga, volumen i zdravlje na početku i posle šest meseci, a kako bi podaci zatim bili osnova za proveru budućih astronauta koji će koristiti NMES terapiju tokom svemirskih misija. Tada će biti upoređivane mere različitih grupa kako bi se utvrdilo da li električna stimulacija može da pomogne u očuvanju mišića u uslovima mikrogravitacije, najavili su istraživači.

(Telegraf Nauka/Space.com)