Euklid iz orbite poslao prve snimke svemira: Zadatak evropskog teleskopa je pravljenje najveće 3D mape kosmosa

Evropska svemirska agencija objavila je crno-bele fotografije koje je napravio instrument nazvan VIS

Euklid, svemir Euklidov pogled na mali deo svemira FOTO: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA

Evropska svemirska agencija (ESA) objavila je prve fotografije koje je napravio instrument svemirskog teleskopa Euklid, lansiranog u orbitu 1. jula. Crno-bele fotografije prikazuju zvezde, zvezdana jata i galaksije koje je uhvatilo 36 detektora vidljive svetlosti instrumenta VIS (skraćeno za „vidljivi instrument“), a oštrina ukazuje da je početak rada bio uspešan, objavila je ESA. Iako će proći meseci pre nego što Euklid pošalje prave prve detaljne snimke kosmosa, ovo je prekretnica za naučnike i inženjere iza misije i dokaz da teleskop i njegova dva instrumenta rade normalno.

- Posle više od 11 godina dizajniranja i razvijanja Euklida, uzbudljivo je i veoma emotivno videti ove prve slike. Još je neverovatnije kada pomislimo da vidimo samo nekoliko galaksija, kao i da su slike napravljene sa minimalnim podešavanjima. Kada bude potpuno kalibrisan, Euklid će moći da posmatra milijarde galaksija kako bi napravio najveću 3D mapu kosmosa – rekao je Đuzepe Raka, projektni menadžer Euklida, navedeno je u saopštenju.

Generalni direktor ESA Džozef Ašbaher čestitao je timu iza Euklida i rekao da je „fantastično videti da najnovije pojačanje flote naučnih misija ESA već dobro radi“.

- Verujem da će tim iza misije uspeti da koristi Euklid tako da otkrije što više o 95 odsto svemira, o kome znamo veoma malo – rekao je on.

Naučna direktorka ESA Kerol Mandel rekla je da je njihov tim radio neumorno od lansiranja 1. jula i da prve slike daju samo nagoveštaj kakvi se izuzetni podaci mogu očekivati od ovog orbitalnog teleskopa.

- Izvanredne prve slike nastale korišćenjem instrumenata koji prate vidljivo svetlo i svetlo blizu infracrvenog spektra predstavljaju početak nove ere kosmologije i statističke astronomije. Ovo je početak potrage za samom prirodom tamne energije – rekao je Janik Melijer, šef konzorcijuma Euklid.

Instrument nazvan VIS trebalo bi da napravi ekstremno oštre slike milijardi galaksija i da meri njihov oblik. Gledajući prvu fotografiju već se vidi šta sve VIS može doneti - iako je samo nekoliko galaksija veoma lako uočiti, mnogo njih su mrlje sakrivene iza zvezda i čekaju da ih Euklid razotrkrije. Iako je fotografija puna detalja, ona pokriva prostor neba koji je velik svega kao četvrtina Meseca.

- Oduševljen sam lepotom ovih fotografija i gomilom informacija koje one nose sa sobom. Veoma sam ponosan na to šta je tim iza VIS-a postigao i zahvalan sam svima koji su na njemu radili. Fotografije koje napravi VIS biće otvorene da ih svako koristi, bilo za naučne ili za neke druge svrhe. One pripadaju svima – rekao je Mark Kroper sa Univerzitetskog koledža Londona, čiji je tim razvio instrument.

Telescope Euclid, teleskop Euklid Foto: Handout / AFP / Profimedia
Ove slike su posebno obradovale članove misije jer je nastala panika kada su instrumenti Euklida uključeni i pojavilo se neočekivano svetlosno zagađenje slika. Naknadna istraga pokazala je da je sunčeva svetlost uspela da se probije kroz jednu pukotinu, pa je instrument pomeren i problem je nestao.

(Telegraf Nauka/ESA)