Skandinavija je rođena na Grenlandu!

Istraživanje minerala iz Finske pokazalo da su nastali na prostoru zapadnog Grenlanda pre oko 3,75 milijardi dolara

Planeta Foto: YAY Media AS / Alamy / Alamy / Profimedia

U finskim brdima ušuškanim između nekih od najstarijih planina severne Evrope istraživači su otkrili tragove dosad skrivenih delova Zemljine kore koji pokazuju da je Skandinavija „rođena“ na Grenlandu pre otprilike 3,75 milijardi godina. Tragovi su otkriveni u mineralu cirkonu, koji je, nakon hemijskih analiza, pokazao da je temelj ploče na kojoj su Danska i Skandinavsko poluostrvo nastao na Grenlandu i da je 250 miliona godina stariji nego što se mislilo, navela je EurekAlert!

- Naši podaci sugerišu da su najstariji delovi Zemljine kore ispod Skandinavije poreklom sa Grenlanda i da je 250 miliona godina starija nego što se prethodno mislilo – rekao je profesor Tod Vejt, geolog Odeljenja za geonauke i menadžment prirodnih resursa Univerziteta u Kopenhagenu.

Istraživanje cirkona pokazalo je da se, na nekoliko načina, hemijski otisak slaže sa onim od nekih od najstarijih planeta na zapadnom Grenlandu.

- Kristali cirkona nađeni u rečnom pesku i stenama u Finskoj imaju potpis koji ukazuje da su dosta stariji od bilo čega pronađenog u Skandinaviji, dok se slaže sa onim što je nađeno na Grenlandu. Istovremeno, rezultati tri nezavisna ispitivanja izotopa potvrdila su da je ovo zemljište iz Skandinavije najverovatnije povezano sa Grenlandom – rekao je Andreas Peterson, istraživač Odeljenja za geonauke i menadžment prirodnih resursa Univerziteta u Kopenhagenu.

Danska, Švedska, Norveška i Finska leže na delu Zemljine kore poznatom kao Baltički štit. Istraživači veruju da se on odvojio od Grenlanda kao seme i pomerao se tokom stotina miliona godina dok nije pustio koren u današnjoj Finskoj. Tu je ploča dobila novi geloški materijal i postala je Skandinavija. U vreme odvajanja od Grenlanda planeta je izgledala mnogo drugačije nego danas.

(Telegraf Nauka / EurekAlert!)