Zagađenje vazduha moglo bi izazvati oštar pad globalnog broja insekata

Istraživači sa Univerziteta u Melburnu, Šumarskog univeziteta u Pekingu i Kalifornijskog univerziteta u Dejvisu kažu da je sposobnost insekata za pronalaženje hrane i partnera umanjena kad su njihove antene kontaminirane česticama iz industrije, transporta, šumskih požara i drugih izvora zagađenja vazduha.

Pčele i bumbari Foto: A. Nalbantjan
Profesor Mark Elgar sa Univerziteta u Melburnu rekao je da njihova studija upozorava ljude na potencijalno veliki rizik po populacije insekata, piše Science Daily.

„Mada znamo da izloženost česticama materije može uticati na zdravlje organizama, uključujući insekte, naše istraživanje pokazuje da takođe smanjuje bitnu sposobnost insekata da detektuju mirise radi nalaženja hrane i partnera“, kaže Elgar. „To bi moglo dovesti do redukcije populacija, i nakon požara i u sredinama daleko od izvora populacije“.

Pored toga što su fascinantna stvorenja, mnogi insekti igraju bitnu ulogu u oprašivanju biljaka – uključujući skoro sve useve na koje se oslanjamo radi ishrane – kao i u razlaganju trulog materijala i recikliranju nutrijenata.

Istraživački tim je sproveo nekoliko povezanih eksperimenata.

Prvo, pomoću skenirajućeg elektronskog mikroskopa otkrili su da dok se povećava zagađenje vazduha više čestica se skuplja na osetljivim antenama kućnih muva. Taj materijal sadrži čvrste čestice ili tečne kapljice koje lebde u vazduhu i može uključivati toksične teške metale i organske supstance iz uglja, nafte, benzina ili spaljenog drveta.

Drugo, izložili su kućne muve u periodu od samo 12 sati promenljivim nivoima zagađenja vazduha u Pekingu i zatim ih stavili u cevni „lavirint“ u obliku slova Y. Nekontaminirane muve bi obično izabrale krak Y-lavirinta koji vodi do mirisa hrane ili seksualnih feromona, dok bi kontaminirane muve birale neki krak nasumično, sa verovatnoćom pola-pola.

Treće, nervni testovi su potvrdili da kontaminacija antene znatno smanjuje jačinu električnih signala u pogledu mirisa koji se šalju u mozgove muva – to je ugrožavalo njihovu sposobnost da detektuju mirise.

Osim toga, kontinuirano istraživanje u požarom pogođenim oblastima ruralne Viktorije pokazalo je da su antene različitih insekata, uključujući pčele, ose, moljce i vrste muva, kontaminirane česticama dima, čak i na znatnim razdaljinama od fronta požara.

Antene insekata imaju olfaktorne receptore koji detektuju molekule mirisa iz izvora hrane, potencijalnog partnera ili zgodnog mesta za polaganje jaja. Ako je antena insekta prekrivena česticama, stvara se fizička barijera koja sprečava kontakt između receptora mirisa i molekula mirisa u vazduhu.

„Kad su njihove antene zagušene česticama zagađenja, insekti se muče da namirišu hranu, partnera ili mesto za polaganje jaja, i sledi opadanje njihovih populacija“, kaže Elgar.

„Oko 40% Zemljinog kopna je izloženo zagađenju vazduha česticama čije koncentracije su iznad godišnjeg proseka koji prihvata Svetska zdravstvena organizacija.

„Iznenađujuće je da ovo uključuje mnoge udaljene i relativno čiste životne sredine i oblasti od ekološkog značaja – pošto vazdušne struje mogu nositi čestice hiljadama kilometara“, rekao je profesor Elgar.

(Telegraf Nauka/Science Daily)