Bremenita žaba iz doba dinosaurusa verovatno ubijena tokom parenja

D. M.

Bremenita žaba pronađena u 100 miliona godina starim sedimentima u Kini je najstariji fosil svoje vrste.

žabe, parenje, amplexus Foto: Wikipedia/Nabokov, CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0), via Wikimedia Commons

Fosilizovana žaba koja je živela pored dinosaurusa pre 100 miliona godina pronađena je sa stomakom punim jaja. Istraživači veruju da je ubijena tokom parenja, kad se možda udavila pod pritiskom mužjaka, piše Live Science.

Žabe ne zatrudnjuju. Umesto toga, ženke proizvedu gomilu jaja koja su spremne da polože – to je potnato kao „bremenito“ stanje. Jaja na kraju budu položena i mužjak ih oplodi.

Ova bremenita žaba, iz vrste Gansubatrachus qilianensis, pronađena je u fosilnom sedimentu na severozapadu Kine, a živela je u periodu krede (pre 145-66 miliona godina).

Fosilizovane žabe iz tog perioda su krajnje retka pojava, a one sa sačuvanim mekim tkivima su još ređe. Ovaj primerak je još izvanredniji, pošto je to najstarije svedočanstvo o nekoj bremenitoj žabi.

Analiza pomoću kompjuterizovane tomografije i rendgena sugeriše da je žaba skeletno nezrela, što znači da je bila sposobna za seksualnu reprodukciju pre potpunog fizičkog razvoja.

Iako je to uobičajeno kod mnogih savremenih životinja, ranije nije bilo direktnih fosilnih dokaza da je tako bilo kod prastarih žaba.

Evolucija reprodukcije, naročito reproduktivnih strategija, vrlo je važan deo biološke evolucije. Razumevanje reproduktivnih strategija kod ranih žaba moglo bi dati dragocene uvide u njihovu čitavu reproduktivnu istoriju, kažu naučnici.

Pošto je žaba bila skeletno nezrela, istraživači su isključili starost kao uzrok smrti. Faktori životne sredine, poput naglih promena u stanju vode ili širenja algi, takođe nisu verovatni, jer bi se dokazi o tome videli u sedimentu.

Još nekoliko žabljih fosila je pronađeno, što ukazuje da uzrok smrti nije neki katastrofalni događaj, pošto bi došlo do masovnog umiranja i bilo bi mnogo žabljih fosila u blizini.

Naučnici smatraju da je uzrok smrti najverovatnije malaksalost ili čak gušenje nakon „zagrljaja“, prilično uobičajenog ponašanja kod postojećih žaba.

Zagrljaj (amplexus) predstavlja ponašanje mužjaka koji se popne na ženku i uhvati je prednjim nogama po nekoliko sati ili dana dok jaja ne budu oplođena. Ženka je tom prilikom mogla umreti od davljenja ili iscrpljenosti.

Iako su dodatna fosilna svedočanstva potrebna za potvrdu nalaza da su rane žabe bile seksualno zrele pre potpunog fizičkog razvoja, ovo otkriće daje zanimljiv uvid u razvoj prastarih žaba.

Činjenica da su se rane žabe uspešno razvijale tokom doba dinosaurusa i preživele više masovnih ekstinkcija čini izučavanje njihovih startegija opstanka veoma važnim.