Ovo čudovište bilo je visoko 4 metra i teško 13 tona, ali oni su ga redovno lovili: Šokantna saznanja naučnika

Slon s ravnim kljovama bio je čest plen neandertalaca pre oko 125.000 godina

Slonovi sa ravnim kljovama Groblje slonova s ravnim kljovama u Italiji... Foto: Eric Vandeville / akg-images / Profimedia

Neandertalci, najbliži rođaci modernog čoveka, često su lovili sada izumrlog slona s ravnim kljovama (Palaeoloxodon antiquus), pokazalo je istraživanje naučnika sa Univerziteta Johan Gutenberg (JGU) u Majncu, Centra za arheologiju Lajbnic, takođe iz Majnca, i Univerziteta Lejden u Holandiji. To su pokazala detaljna ispitivanja kostiju slonova starih oko 125.000 godina i otkrivenih pre nekoliko decenija u Nemačkoj.

Oni su identifikovali tragove sečenja kamenim alatom koji su koristili neandertalci, što ukazuje na to da su životinje ulovljene pre nego što su iskasapljene.

Isti tim pre dve godine je, tokom ispitivanja kostiju na nalazištu Nuemark-Nord, u bivšem rudniku lignita, otkrili su prve dokaze da su neandertalci aktivno lovili slonove sa ravnim kljovama, najveće kopnene sisare pleistocena. Ta studija je objavljena početkom godine u žurnalu Science Advances, dok je nova, sa šokantnim saznanjima nemačkih naučnika, objavljena u žurnalu PNAS.

Neandertalac Moderna predstava neandertalskog lovca u Galsko-rimskom muzeju u Belgiji... Foto: Arterra Picture Library / Alamy / Alamy / Profimedia

- Rezultati novih ispitivanja kostiju na nalazištima Grobern i Tobah sada su pokazala da neandertalski lov ovih slonova nije bio izolovani fenomen, već da je to bila češća aktivnost – rekla je Zabina Gaudzinski-Vindhojzer, profesorka praistorijske i protoistorijske arheologije JGU i direktorka Arheološkog istraživačkog centra i Muzeja ljudske bihejvioralne evolucije, u saopštenju Univerziteta.

Ona je učestvovala i u istraživanjima kostiju u Grobernu i Tobahu, kao i na nalazištu Nuemark-Nord.

Palaeoloxodon antiquus je lutao predelima Evrope i zapadne Azije pre između 800.000 i 100.000 godina. Sa visinom ramena od 4 metra i telesnom masom od 13 tona, evropski slon sa ravnim kljovama je bio pravo čudovište - najveća kopnena životinja tog doba, značajno veći od današnjih afričkih i azijskih slonova, pa i od izumrlog runastog mamuta.

- Procenili smo da bi količina mesa i masnoće odraslog ovog slona bio dovoljan da obezbedi dnevni unos kalorija za čak 2.500 odraslih neandertalaca. To je veliki broj jer nam daje novi pogled na ponašanje neandertalaca – rekla je Gaudzinski-Vindhojzer.

Prema dosadašnjim istraživanjima, pretpostavka je da su neanderalci živeli u grupama koje nisu imale više od 20 jedinki. Međutim, ove informacije pokazuju da je sistematska eksploatacija slonova s ravnim kljovama značila da su se neandertalci, barem privremeno, okupljali u veće grupe ili da su našli način da skladište velike količine hrane, a možda i jedno i drugo.

U pratećem projektu, istraživači se nadaju da će otkriti više o tome kako su neandertalci lovili ove ogromne slonove i kako su njihove lovačke aktivnosti uticale na ovu i druge životinje.

(Telegraf Nauka/JGU)