Nije starosedelac već migrant: Neverovatno otkriće o poslednjem primatu Severne Amerike pre pojave ljudi

Egmovečašala ili „mali čovek-mačka“ na jeziku Sijuksa naseljavao je ovaj kontinent pre dolaska homosapijensa

Severnoamerički primat Foto: Kristen Tietjen, naučni ilustrator, The University of Kansas/Biodiversity Institute and Natural History Museum

Priča o egmovečašali, na jeziku Sijuksa „mali čovek-mačka“, poslednjem primatu koji je naseljavao Severnu Ameriku pre dolaska homosapijensa, čita se kao špageti vestern: prosedi misteriozni usamljenik uprkos svim mogućnostima uspeva da preživi u američkoj preriji, piše Phys.org.

Međutim, ova priča se dešavala pre oko 30 miliona godina, na prelazu eocena u oligocen, kada se Severna Amerika hladila i sušila, zbog čega je kontinent bio prihvatljiviji za primate, ljubitelje toplote.

Paleontolozi sa Univerziteta u Kanzasu i Instituta za paleontologiju kičmenjaka i paleoantropologiju u Pekingu objavili su dokaze u Journal of Human Evolution bacajući više svetla na sagu o egmovečašali, čiji su fosilizovani zubi i vilica pronađeni i u Nebraski i u Kini.

Da bi uradili studiju, istraživači su prvo morali da rekonstruišu porodično stablo, što je posao koji je olakšalo otkriće fosila bliskih rođaka paleohodita ili „drevnih lutalica“ u Kini. Kineski fosil je razrešio misteriju prisustva egmovečašalija u Severnoj Americi, pokazujući da je on imigrant, a ne proizvod lokalne evolucije.

- Ovaj projekat fokusira se na veoma različite fosile primata poznatih paleontolozima od šezdesetih godina. Zbog jedinstvene morfologije i toga što ih predstavljaju samo zubni ostaci, njihovo mesto u evoluciji sisara bilo je tema rasprava. Postojao je koncenzus da budu klasifikovani kao sisari, ali su vreme pojave i izgled fosila veoma neobični. On se pojavljuje iznenada među fosilnim ostacima u preriji i to četiri miliona godina nakon izumirnja svih drugih primata na tom kontinentu, koji se dogodio pre oko 34 miliona godina – rekla je Kejtlin Rast, doktorand na Univerzitetu u Kanzasu.

Kris Bird, profesor Univerziteta u Kanzasu, otkrio je fosile u Kini koji su nalik fosilu egmovečašalija iz Amerike.

- Kada smo radili ovde, nismo imali nikakvu ideju da ćemo naći životinju koja je tako blisko povezana sa bizarnim primatom iz Severne Amerike, ali čim smo videli vilicu, bilo je jasno da je to to – rekao je on.

Nakon toga su, dodaje, sproveli analize i to je potvrđeno. Otkriće je bilo uzbudljivo zbog otkrića nove vrste primata, ali i zbog porekla egmovečašale. Istraga je pokazala da egmovečašala nije potomak nekog starijeg severnoameričkog primata, već da su njegovi preci prešli Beringov moreuz milionima godina nakon izumiranja drugih primata u Severnoj Americi.

- Analiza je odbacila ideju o specijalnom preživelom primatu, već je pokazala da je reč o migrantskoj vrsti koja je došla u Severnu Ameriku preko zaleđenog Beringovog moreuza – rekla je Rastova.