Pirinač s goveđim ćelijama napravljen u laboratoriji: Da li biste probali hibridna zrna puna proteina? ANKETA

Južnokorejski naučnici veruju da bi ovaj proizvod manje zagađivao okolinu i bio jeftiniji od mesa

Hibridni pirinač Hibridni pirinač... Foto: Yonsei University / Ferrari / Profimedia

Naučnici su poslednjih godina razvili različite alternative za uobičajenu hranu – od piletine iz epruvete do odštampanih pljeskavica od proteina iz cvrčaka. Južnokorejski istraživači sada su otišli korak dalje praveći hibridnu hranu – ćelije goveđih mišića i masnoće uzgojene unutar zrna pirinča.

Metoda je predstavljena u žurnalu Matter, a, kako navodi EurekAlert!, rezultat je „nutritivno jaka i ukusna hibridna hrana“. Međutim, pitanje je koliko ljudi će uopšte želeti da proba goveđi pirinač iz laboratorije imajući u vidu da ništa od slične hrane iz epruvete nije postalo popularno.

Da li biste probali hibridni pirinač s goveđim ćelijama?

Glasajte

- Zamislite da dobijamo sve nutrijente koji su nam potrebni iz ćelijski uzgojenog proteinskog pirinča. Pirinač već ima visok nivo nutrijenata, ali dodavanje ćelija iz goveda može da to dodatno pojača – rekao je Sohjon Park, autor studije sa Jonsej univerziteta.

Kod životinja, biloške „skele“ vode i podržavaju trodimenzionalni rast ćelija kojim se formiraju tkiva i organi. Da bi uzgojili meso na ćelijskoj nivou, tim je imitirao ćelijsko okruženje, ali korišćenjem pirinča. Zrna pirinča su šupljikava i imaju organizovanu strukturu, što predstavlja solidnu „skelu“ za uzgoj životinjskih ćelija u njima. Određeni molekuli pronađeni u pirinču mogu da pomognu u uzgoju ovih ćelija, zbog čega je on idealna platforma.

Tim je prvo prekrio pirinač ribljim želatinom, što je bezbedan i jestiv sastojak koji pomaže ćelijama da se bolje prikače za zrna pirinča. Matične ćelije kravljih mišića i masnoće ubačeni su onda u pirinač i ostavljeni da rastu u Petrijevoj šolji od devet do 11 dana. Finalni produkt je ćelijski uzgojen goveđi pirinač sa sastojcima koji zadovoljavaju sve standarde bezbednosti hrane i imaju mali rizik od alergija.

Hibridni pirinač ima osam odsto više proteina i sedam odsto više masnoće od običnog pirinča. Dok je onaj sa više mišića imao miris sličan govedini i bademu, onaj s masnoćom mirisao je na maslac ili kokosovo ulje.

- Obično dobijamo protein iz stoke, ali njen uzgoj konzumira više resursa i vode i otpušta mnogo gasova s efektom staklene bašte – rekao je Park.

Ovaj način proizvodnje hibridnog pirinča mnogo manje zagađuje okolinu. Procena je, navode, da na 100 grama proizvedenog proteina, hibridni pirinač otpusti 6,27 kilograma ugljen-dioksida, dok za uzgoj iste količine proteina iz obične govedine otpušta 49,89 kilograma ugljen-dioksida. Veruju da bi proizvod bio i jeftiniji jer bi kilogram tog pirinča koštao 2,23 dolara po kilogramu, što je mnogo manje od govedine.

(Telegraf Nauka/EurekAlert!)

• Lona

15. februar 2024. | 18:41

Morali su nesto da smisle da ubrzaju smanjenje broja stanovnika na planeti. Idealan nacin .

• Painkiller