Jedna čašica dnevno ne štiti zdravlje, tvrde naučnici: Već dva pića dnevno povećavaju rizik od smrti i bolesti

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 2

Čak i umereno ispijanje alkoholnih pića povezano je sa povećanim rizikom od smrti, invaliditeta i hroničnih bolesti srca i raka. To je pokazala nova studija objavljena u Journal of Studies on Alcohol and Drugs, saopštio je Fakultet javnog zdravlja Univerziteta Kolumbija.

- Ova studija daje najobuhvatnije procene za SAD u vezi sa rizicima od mortaliteta i morbiditeta koji se mogu pripisati alkoholu tokom životnog veka, pokazujući da čak i umereni nivoi konzumacije povećavaju rizik od prerane smrti i invaliditeta - izjavila je u saopštenju koautorka studije Ketrin M. Kiz, doktorka nauka i profesorka epidemiologije na Fakultetu javnog zdravlja.

- Nije primećen nikakav zaštitni efekat alkohola, čak ni pri niskim nivoima!

Nalazi pokazuju da rizik od smrti usled alkohola iznosi 1 prema 25 za osobe koje su konzumirale u proseku 14 pića nedeljno. Nasuprot tome, ispijanje do 7 pića nedeljno bilo je povezano sa samo minimalno povišenim rizicima za većinu stanja.

- Čak i niski nivoi upotrebe alkohola nose zdravstvene rizike. A taj rizik nastavlja da raste što više osoba pije – rekao je prvi autor studije Kevin Šild, vanredni profesor na Univerzitetu u Torontu i viši naučnik koji vodi Saradnički centar Svetske zdravstvene organizacije (SZO) i Panameričke zdravstvene organizacije (PAHO) za zavisnost i mentalno zdravlje.

Istraživači iz Sjedinjenih Država i Kanade imali su za cilj da procene kako životne navike povezane sa alkoholom utiču na rizik Amerikanaca od obolevanja i smrti. Nakon što su medicinski stručnjaci pregledali više od 7.200 naučnih članaka o bolestima i povredama uzrokovanim alkoholom kako bi odredili nivo rizika za svako stanje, istraživači su te rizike primenili na velike nacionalne setove zdravstvenih podataka. Zatim su koristili statističko modelovanje kako bi procenili kako različiti nivoi pijenja utiču na dugoročne zdravstvene ishode.

Studija nudi konkretnije smernice od novih Smernica o ishrani SAD (U.S. Dietary Guidelines), koje trenutno savetuju Amerikance da „ograniče alkoholna pića“, ali bez preciziranja koja je količina alkohola bezbedna za piće.

Prethodne smernice preporučivale su dnevni limit od dva alkoholna pića za muškarce i jedno za žene. Definicija „pića“ varira u zavisnosti od vrste napitka, obično je to 355 ml piva, 150 ml vina ili 44 ml žestokog pića, mada i to može varirati zavisno od koncentracije alkohola.

Iako nove Smernice o ishrani SAD sadrže korisnu poruku „manje je najbolje“, one ne pružaju kvantitativni okvir, navode autori. Ova studija je osmišljena upravo da to uradi za čitav spektar konzumacije.

Ispostavilo se da je prosek od dva pića dnevno, što bi se sa društvenog stanovišta moglo smatrati umerenim, povezan sa znatno povišenim rizikom od prerane smrti uzrokovane alkoholom, objašnjavaju oni.

Osim rizika od smrtnosti, istraživači su ispitivali kako obrasci pijenja utiču na hronična i akutna stanja povezana sa alkoholom, kao što su kanceri – uključujući rak jednjaka, usne duplje i dojke – kardiovaskularne bolesti, bolesti jetre i povrede.

Studija opovrgava uobičajenu zabludu da alkohol može zaštititi zdravlje. Istraživači nisu primetili značajan zaštitni efekat alkohola na opšte zdravlje ni pri jednom nivou konzumacije. Napomenuli su da pri niskim nivoima alkohol može biti povezan sa smanjenim rizikom od ishemijske bolesti srca i moždanog udara. Ali kada se sagleda pun spektar zdravstvenih ishoda, uključujući rak i druge hronične bolesti, te potencijalne koristi bivaju nadmašene rizicima, čak i pri 7 pića nedeljno.

Statističko modelovanje korišćeno u studiji za određivanje zdravstvenih rizika zasnovano je na „najboljim mogućim podacima“, navodi tim. Međutim, upozoravaju da ne treba pretpostaviti da to znači da je individualni zdravstveni rizik svake osobe isti kao onaj koji je ovde prijavljen, to zavisi od drugih faktora poput načina života, genetike, obrazaca pijenja i drugih izbora koji se razlikuju od osobe do osobe.

Istraživači su procenili rizik za sva zdravstvena stanja za koja se zna da su uzročno povezana sa alkoholom, a zatim su objedinili ove procene kako bi odredili ukupni zdravstveni rizik. Ipak, nastavljaju da se pojavljuju nova istraživanja koja povezuju alkohol sa dodatnim zdravstvenim stanjima, kao što je rak pankreasa.

- Razumevanje tih veza i toga koliko alkohol doprinosi tim rizicima je oblast koja i dalje zahteva dalji rad – rekli su Kizova i Šild.

Nalazom da je konzumacija alkohola povezana sa povećanim rizikom iznad jednog pića dnevno i za muškarce i za žene, studija nudi preko potreban reper.

(Telegraf Nauka/Mailman School of Public Health)

Video: Intervju sa Edvardom Fergusonom

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Nauka Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Milan

    10. jun 2026. | 16:27

    Deda slavko (1923-2023) obavezno svako jutro casica lozovace i doziveo 100 godina

  • Martin

    10. jun 2026. | 16:32

    Iz ličnog iskustva, tek potpuni prestanak konzumiranja alkoholnih pića mi je doveo do potpunog oporavka jetre. Čak je i povremeno ispijanje jednog piva ili vina i dalje uništavalo jetru.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>